Anonimiteit

Spermadonatieforum
Forumregels
De Verdwaalde Ooievaar heeft intern meermaals de discussie gevoerd over het al dan niet toelaten van berichten over aanvraag of aanbod van donormateriaal. Ook de wetgeving hierrond is nog vrij dynamisch en actueel.

De Verdwaalde Ooievaar geeft de voorkeur aan het weren van deze oproepen, maar stelt vast dat deze hoe dan ook terugkomen in fora die hier niet voor bedoeld zijn.

Om deze reden werd een subforum voor aanbod/aanvraag van donormateriaal aangemaakt.

De Verdwaalde Ooievaar kan enkel waarschuwen voor de risico's die donatie via niet-officiële kanalen met zich meebrengt. Uit ervaringen weten wij immers dat naast een aantal goed bedoelende donors, er ook mensen zijn die hierin enkel financiële bedoelingen hebben, mensen die het niet nauw nemen met medische geschiedenis en hier al dan niet over liegen, mensen die vooral op zoek zijn naar het sexuele, enz.

Misbruik van andere fora zal streng gesanctioneerd worden.

-UPDATE- Omdat blijkt dat mensen toch respectloos andere fora blijven misbruiken voor oproepen omtrent donormateriaal, zullen de accounts van misbruikers meteen verwijderd worden. Er werd een apart forum aangemaakt, maak daar dan aub gebruik van.
Plaats reactie
Eekhoorntje3
Berichten: 40
Lid geworden op: 16 mei 2018, 6:55

Anonimiteit

Bericht door Eekhoorntje3 » 30 augustus 2018, 7:48

Dag iedereen,

Ik wou graag even luisteren of er mensen zijn die ervaringen willen uitwisselen rond de anonimiteit in België. Mijn man in onvruchtbaar, KID is dus de enige optie voor een eigen kindje. We staan hier beiden erg voor open maar ik heb gemengde gevoelens rond anonimiteit en zou liever ons kind een keuze geven later maar is onmogelijk in België. Graag wou ik wat ervaringen lezen hoe kinderen ermee omgaan eens ze weten dat er een donor nodig was.
Mag zeker ook privé.

Alvast bedankt!

Fuchsia
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 november 2016, 13:02

Re: Anonimiteit

Bericht door Fuchsia » 31 augustus 2018, 10:53

Dag Eekhoorntje

Het is niet onmogelijk in België om een niet-anonieme donor te kiezen. In het UZ Gent en (denk ik) ook in UZ Jette kan je kiezen voor donors met een half-open profiel. Dat betekent dat je kindje, wanneer het 18 is, de gegevens van de donor kan opvragen. Uiteraard werkt dit maar in één richting. De rechten op informatie zijn exclusief voor het kind.

De stalen zijn wel duurder dan werken met een anonieme donor (wij betaalden het dubbele ten opzichte van een anonieme donor) en de donors zijn in elk geval niet Belgisch omdat de wet in België verplicht anoniem te doneren. De meestal stalen komen uit Denemarken.

Informeer je zeker, want het is allemaal nog vrij recent en het is nog onduidelijk wat en hoe het kind op 18 jaar dan precies te werk moet gaan. Al die onduidelijkheid terzijde vonden wij het belangrijk om al het mogelijke te doen opdat ons kind later de indentiteit van zijn/haar donor zou kennen. Zo kunnen we ons later nooit iets verwijten.

Maar het is uiteraard een persoonlijke beslissing en ik begrijp absoluut ook de wensouders die bv. heel bewust wél voor anonieme donors kiezen.

Veel succes!

Eekhoorntje3
Berichten: 40
Lid geworden op: 16 mei 2018, 6:55

Re: Anonimiteit

Bericht door Eekhoorntje3 » 3 september 2018, 9:04

Hey,

Vorige week zijn wij nog naar ons ziekenhuis geweest, Jan Palfijn Gent en toen gevraagd naar opties. Enige dat kon daar buiten anoniem en gekende donor was me hier voorbereiden en dag van inseminaties naar Denemarken vliegen... dat is wel een gans verschil dan halfopen profiel in uz Gent...
Was het maar overal gelijk... als we nu naar ander ziekenhuis moeten dan terug opnieuw beginnen... Jan Palfijn kunnen we meteen starten... anoniem weliswaar...

Groetjes

Juliet
Berichten: 1
Lid geworden op: 6 januari 2019, 16:38

Re: Anonimiteit

Bericht door Juliet » 6 januari 2019, 16:44

Hallo,

Wij zitten in dezelfde situatie, maar in behandeling in het UZ Gent. Daar kon je inderdaad kiezen voor de optie 'half anoniem'. Wij hebben hier bewust niet voor gekozen, omdat deze optie nog steeds niet werd goedgekeurd door de wetgeving. Ze konden ook nog niet meegeven wat dan de bedoeling ging zijn (samenkomst met de donor? Extra informatie?).

Groetjes

Sesampje
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 maart 2017, 21:06

Re: Anonimiteit

Bericht door Sesampje » 8 januari 2019, 20:11

Hallo Eekhoorntje,

ik zit met hetzelfde gevoel. Als het niet-anoniem kon, zou ik dat doen.
Iemand wees mij onlangs hier op: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/08/20/vlaamse-dna-databank-en-afstammingscentrum-op-komst/
In het afstammingscentrum kan elke donor die wil gevonden worden zich aanmelden. Dit zou de kans dat je een donor terugvindt kunnen vergroten.
Wij gaan ook in Palfijn trouwens.

Eekhoorntje3
Berichten: 40
Lid geworden op: 16 mei 2018, 6:55

Re: Anonimiteit

Bericht door Eekhoorntje3 » 26 januari 2019, 17:43

Dag Sesampje,

Omdat ik via verschillende kanalen hoorde dat er in Uz Gent meer opties waren zijn wij overgestapt. Waar ik ook heel erg blij mee ben! Wij hebben uiteindelijk voor de ‘halfopen’ buitenlandse donor gekozen om ons kind later alle mogelijkheden te kunnen bieden. Ook mijn partner, chapeau trouwens voor hem!, staat hier volledig achter...

Maar ik begrijp ook wensouders die liever voor anoniem gaan uiteraard... iedereen moet kiezen waar ze zich best bij voelen hé.

x

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten