Graag jullie advies - spermastaal niet goed

Plaats reactie
Lienie
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 januari 2019, 15:08

Graag jullie advies - spermastaal niet goed

Bericht door Lienie » 12 januari 2019, 15:16

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum. Even voorstellen: ik ben 29 jaar oud en mijn man en ik zijn al even proberen zwanger worden.
Uiteindelijk heb ik mijn man kunnen overtuigen voor een sperma analyse maar deze resultaten zijn echt niet goed. Slechts 7 milj spermacellen/ml waarvan maar 1% normaal gevormd is... Beweeglijkheid zit wel goed.
Dit was een grote schok en we moeten nog even bekomen hiervan...
Zelf ben ik al veel aan het opzoeken op verschillende websites en fora maar vroeg me af wat jullie denken.. Zijn deze waarden sowieso te slecht voor IUI en/of Ivf en zal dit onmiddellijk betekenen dat we naar Icsi over moeten? Ik hoop eigenlijk van niet , maar vrees ervoor...
We maken binnenkort een afspraak met de gynaecoloog maar de onwetendheid en het wachten maakt alles zo lastig...
Heeft er iemand ervaring mee? Alle tips en info zijn welkom!

Grtjs

mich75
Berichten: 2974
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Graag jullie advies - spermastaal niet goed

Bericht door mich75 » 12 januari 2019, 20:42

Ik weet niet of het te slecht is voor IUI. Maar als het te slecht is voor IVF wordt het gewoon ICSI, dit maakt voor jullie geen verschil, het is enkel het labowerk dat anders is, dus daar moet je zeker niet over panikeren.

Stimulatie IVF/ICSI is het zelfde, bij ICSI brengt een laborant 1 zaadcel in 1 eicel, bij IVF wordt er een deel sperma bij de eicel gevoegd en moet er 1 zaadje het nodige werk doen.

Als er dan bevruchtingen zijn krijg je na 3 of 5 dagen een embryo teruggeplaatst, maar hoe dus dat embryo tot stand komt maakt niet voor jullie geen verschil.

Verschil tussen IUI en IVF/ICSI is natuurlijk wel groter.
2010: start kinderwens
2014: start mmm​
03/15: overstap Jette ​ 08/15 start icsi-d
03/17: dochter (icsi-d 6)​ 12/17: start brusje
09/18: start ecd
06/19: twins
11/20: start brusje
01/22: dochter
01/23: start brusje --> onverwacht einde verhaal 😭😭😭

Yvonne1983
Berichten: 708
Lid geworden op: 18 februari 2016, 12:20

Re: Graag jullie advies - spermastaal niet goed

Bericht door Yvonne1983 » 14 januari 2019, 12:46

..
Laatst gewijzigd door Yvonne1983 op 10 oktober 2020, 7:24, 1 keer totaal gewijzigd.

mufskitt
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 januari 2019, 10:08

Re: Graag jullie advies - spermastaal niet goed

Bericht door mufskitt » 21 januari 2019, 11:13

Hey Lienie

Jullie hebben gelijkaardig nieuws gekregen als wij enkele weken geleden. Mijn man zijn staal was ook niet goed. Ze zijn nog verdere onderzoeken aan het doen.

Ik vind het moedig dat jullie al verder kijken naar de mogelijkheden en dat jullie die weg op gaan. Ik heb het lef niet om daarmee te starten. Ik hoor, lees en zie van zoveel lange wegen en zie onze relatie niet sterk genoeg om die weg af te leggen.

Hoe reageerde jou partner? Hoe gaat hij ermee om? Is hij kwaad? Voelt hij zich gefaald? Praten jullie erover? Ik weet niet hoe er mee om te gaan.

Groetjes

Banghartje
Berichten: 65
Lid geworden op: 17 november 2018, 7:05

Re: Graag jullie advies - spermastaal niet goed

Bericht door Banghartje » 2 februari 2019, 18:42

Hey bij ons

6.6 mj waar van 1% A kwaliteit

Voor ons stelde ze eerst iui voor maar
Wij hebben
Meteen voor isci gekozen

Groetjes
28/11/2018 azoospermie verhaal .. bij UZA overgestapt naar Jette
1/2/19 afspraak jette
28/2 pick up
5/3/19 eerste tp Zwanger ❀️
27/11/2019 bevallen van een super gezonde dochter 😍
10/10/2020 Proberen voor nog een wonder
30/10/2020 tp eskimo πŸ€žπŸ»πŸ’«πŸ€

Lienie
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 januari 2019, 15:08

Re: Graag jullie advies - spermastaal niet goed

Bericht door Lienie » 2 februari 2019, 18:58

Bedankt voor jullie reacties.
Intussen zijn we langs de gynaeco geweest en moeten we binnen 2 weken het staal herhalen. Als de resultaten in dezelfde grootorde zitten, denkt gynaecoloog dat we op grens iui- ivf zitten..

@mufskitt
Het is niet eenvoudig maar mijn partner en ik willen zeer graag kinderen. Het is nog steeds een enorme opdoffer te weten dat het waarschijnlijk niet spontaan zal zijn. We proberen er wel over te praten maar is niet altijd zo eenvoudig. In begin was ik vooral kwaad, nu kan ik het al iets beter plaatsen. Mijn man heeft snel de knop wel kunnen omdraaien, maar eerlijk, ik weet soms niet wat hij er echt over denkt. Heb het gevoel dat hij er toch meer mee inzit dan hij laat uitschijnen...
Ik denk dat het belangrijkste is dat jullie ook blijven praten. Kijken wat jullie doel is, wat wil je bereiken. Sowieso is een fertiliteitstraject zeer intensief en kan het je relatie denk ik wel onder druk zetten. Heb je iemand die je in vertrouwen kan nemen? Iemand die je wat kan steunen?

mufskitt
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 januari 2019, 10:08

Re: Graag jullie advies - spermastaal niet goed

Bericht door mufskitt » 5 februari 2019, 8:33

Hey Lienie

Wij zitten echt op dezelfde stappen. Er is een 2de staaltje genomen, bloed genomen en een echo gemaakt bij mijn man. Helaas nog tijdje geduld hebben eer die resultaten gaan besproken worden. Ik heb 1 vriend waarmee ik er wel over kan praten. Over hoe ik mij voel bij alles. Heb het er alleen wat moeilijk mee dat ik hem er mee belast. Het voelt alsof ik het evenwicht uit de vriendschap haal en dat wil ik ook niet. Zit de laatste tijd niet lekker in mijn vel door al dit gedoe en alles dat er helaas nog bij op komt. Zin om even de handdoek in de ring te gooien en een tijdje thuis te blijven van werk tot we definitief weten hoe we verder gaan. Maar dat de rest even op pauze kan.

Wanneer gaan jullie de nieuwe resultaten bespreken? Laat zeker weten hoe jullie verder gaan, want jullie traject lijkt ontzettend veel op dat wij zijn begonnen.

Lienie
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 januari 2019, 15:08

Re: Graag jullie advies - spermastaal niet goed

Bericht door Lienie » 5 februari 2019, 14:24

Wanneer mogen jullie teruggaan naar de gynaecoloog? Zijn jullie dan al gestart in fertiliteitstrajext of moet je nog verwezen worden?
Het staaltje wordt binnen kleine 2 weken afgenomen en week erna moest ik naar gynaecoloog bellen om dan verder te kijken. Het duurt allemaal zo verschrikkelijk lang he..

Ik heb ook 2 vriendinnen met wie ik erover spreek. Voorlopig licht ik niemand nog in omdat we nog niet weten waar we aan toe zijn.
Kan me volledig inleven in wat je voelt..ik denk soms ook om er de brui aan te geven, denk dan vaak dat het allemaal niet zal lukken enzo. Maar dan denk ik weer dat we zo graag een kindje willen en bij heel veel mensen lukt zo'n traject ook, dus dan moet dat ook toch voor ons ook?!

mufskitt
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 januari 2019, 10:08

Re: Graag jullie advies - spermastaal niet goed

Bericht door mufskitt » 6 februari 2019, 8:22

Hey Lienie

Mijn man heeft een tweede staal binnen gedaan, maar moest ook bloed laten onderzoeken en een echo. Hij had 2 keer liesbreuk en ze' wilden uitsluiten dat er daar iets geraakt was. De echo was in orde. Voor bloed en tweede spermastaal te bespreken moeten we nu nog wachten tot 22 maart. Het bleek zo ontzettend druk te zijn bij de fertiliteitskliniek. We weten dus nog niet hoe ons mogelijk traject zou lopen en welke opties er zijn.

Vanmorgen op de trein zat een koppel met een kleintje van 4 maand. Ik schoot bijna in tranen. Dus de wens is er nog wel. Al heb ik voor mezelf ook al honderdduizend reden bedacht waarom het toch niet zo erg is zonder kindje. Maar zelfs met al die redenen voor er geen te nemen blijft er eentje om er wel te willen. Iemand tegen mij mama horen zeggen.

We hadden ook de bedoeling te wachten om het te vertellen. Maar schoonmoeder heeft het er laatst echt uitgesleurt. Ze bleven vragen van hoe komt dat er nog geen kindje is? Lukt het niet misschien? Moet je ons iets vertellen misschien? En elke keer dat ze ons zag vroeg ze ernaar. Ik kon daar niet meer tegen. Dus hebben we het gezegd. Helaas ipv dat het ons rust geeft gaat het er nu nog elke keer over als ze ons alleen heeft.

Het is ontzettend moeilijk, de druk van de omgeving. Elk familiefeest, elke keer dat een collega zwanger is, elke keer bij vrienden,... Steeds die vraag, wanneer beginnen jullie eraan? Ben je al zwanger? Als ik eens geen zin heb in alcohol (niet dat ik vaak drink) ooh ge drinkt niet, iets te melden?

Lienie
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 januari 2019, 15:08

Re: Graag jullie advies - spermastaal niet goed

Bericht door Lienie » 8 februari 2019, 21:40

Hey Musfkitt
Ik heb je een privΓ© berichtje gestuurd :)

mufskitt
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 januari 2019, 10:08

Re: Graag jullie advies - spermastaal niet goed

Bericht door mufskitt » 11 februari 2019, 9:03

Eentje terug gestuurd ;)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast