Solomoeders / BAM

Algemeen Discussieforum
JustmeKathy
Berichten: 166
Lid geworden op: 13 februari 2019, 14:34

Solomoeders / BAM

Bericht door JustmeKathy » 16 februari 2019, 12:24

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en vroeg me af of hier nog Solomama's of "BAM" op het forum zijn.
Is misschien fijn om wat ervaringen te delen?

Ik ben 29 jaar, verstokte single en met een kinderwens waar ik bijna in verdrink. :wink:
Een half jaar geleden heb ik besloten om te stoppen met wachten op mijn 'prince charming' en het leven zelf in handen te nemen. Met veel piekeren en alle pro's en contra's in overweging te nemen. Anders zou ik later terug kijken en heel veel spijt hebben.
En nu is het aan het gebeuren, ik ben dolgelukkig en zooo vreselijk zenuwachtig voor alles wat er te gebeuren staat.
Vandaag de eerste follikel meting gehad. Het was nog wat te vroeg.

Het zou fijn zijn om te kunnen praten met andere solomama's of BAM, al dan niet nog in behandeling.

Lindsey84
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 december 2018, 20:51

Re: Solomoeders / BAM

Bericht door Lindsey84 » 4 maart 2019, 11:47

Hallo!
Ik ben 34 en wacht op antwoord van het team van Life Leuven om te mogen starten.
15 maart krijg ik hopelijk groen licht.

Bij welk ziekenhuis/centrum/dokter ben jij bezig?
Mijn documenten zijn verstuurd begin januari naar Jette, maar daar is er een lange wachttijd.

Succes alleszins, hopelijk volg ik snel!
Groetjes
Lindsey

Lvdb
Berichten: 2
Lid geworden op: 8 maart 2019, 17:29

Re: Solomoeders / BAM

Bericht door Lvdb » 8 maart 2019, 17:38

Hallo lindsey en Kathy,

Ik ben er zelf ook over aan het denken om BAM te worden, maar zit een beetje vast op het praktische, hoeveel moet je financieel voorzien? Wat met schoolvakanties en andere opvang? Hoe gaan jullie dit dat allemaal regelen?

Groetjes,
Leen

JustmeKathy
Berichten: 166
Lid geworden op: 13 februari 2019, 14:34

Re: Solomoeders / BAM

Bericht door JustmeKathy » 9 maart 2019, 11:07

Lindsey84 schreef:
1 januari 1970, 1:00
Hallo!
Ik ben 34 en wacht op antwoord van het team van Life Leuven om te mogen starten.
15 maart krijg ik hopelijk groen licht.

Bij welk ziekenhuis/centrum/dokter ben jij bezig?
Mijn documenten zijn verstuurd begin januari naar Jette, maar daar is er een lange wachttijd.

Succes alleszins, hopelijk volg ik snel!
Groetjes
Lindsey
15 maart, niet meer lang nu dan! :) Héél veel succes!

Ik ben in behandeling bij Dr. Platteau in Dilbeek (Platteau-Albano Fertility center)
Tot hier toe heel content daar. Heel goede en vlotte behandeling. Eigenlijk bijna geen wachttijd gehad.
Ik ben daar via mijn huisarts terecht gekomen.
Lvdb schreef:
1 januari 1970, 1:00
Hallo lindsey en Kathy,

Ik ben er zelf ook over aan het denken om BAM te worden, maar zit een beetje vast op het praktische, hoeveel moet je financieel voorzien? Wat met schoolvakanties en andere opvang? Hoe gaan jullie dit dat allemaal regelen?

Groetjes,
Leen
Hoi Leen,
Dat is bij mij inderdaad ook iets geweest waar ik heel lang over gepiekerd heb.
En eerlijk, ik weet het zelf ook niet. Ik bereid me er mentaal op voor dat het financieel (en ook sociaal) zwaar gaat zijn. Maar ik weet dat mijn familie en vrienden me wel steunen.

Het geregel heb ik uiteindelijk besloten dat ik dat wel zie wanneer ik ervoor sta.
Je kan twijfelen en blijven twijfelen, maar uiteindelijk wist ik dat ik er niet op kon blijven tobben.
Daar werd ik niet gelukkiger van.

Intussen al 1 (mislukte) IUI poging achter de rug.
De aanloop naar de 2de poging is begonnen. Het is echt niet te onderschatten wat dat emotioneel en lichamelijk met je doet! :o

Lindsey84
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 december 2018, 20:51

Re: Solomoeders / BAM

Bericht door Lindsey84 » 12 maart 2019, 21:16

Lvdb schreef:
1 januari 1970, 1:00
Hallo lindsey en Kathy,

Ik ben er zelf ook over aan het denken om BAM te worden, maar zit een beetje vast op het praktische, hoeveel moet je financieel voorzien? Wat met schoolvakanties en andere opvang? Hoe gaan jullie dit dat allemaal regelen?

Groetjes,
Leen
Hey Leen
Ik ben zelf leerkracht dus het probleem van schoolvakanties stelt zich niet voor mij. Dat is voor mij een grote meerwaarde moet ik zeggen.
Financieel, goh ik denk dat ik wel een goed loon heb maar ik heb er wel eerst voor gezorgd dat ik wat centjes opzij staan heb.
Ik zie in mijn job ouders (alleen of ook samen) die het ook moeilijk hebben maar (meestal) lukt dat ook wel. Plannen en ook beseffen dat het kindje niet alle snufjes moet hebben of de mooiste kleren.
Ik heb ook al nagedacht over crèche en over de school en hoe ik mijn vakanties wil plannen, ik bekeek onlangs wat er is qua activiteiten voor kinderen in mijn gemeente. Ik woon op 140 km van mijn familie dus daarop kan ik normaal niet rekenen bij onverwachtse zaken.
Alles eens goed overdenken en al eens opzoeken wat er in de buurt is qua opvang, school, naschoolse enzo.

Ik ben daar mss wel wat extreem in maar dat is dan mijn perfectionistisch kantje ;).

Succes!

cba5
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 april 2018, 12:03

Re: Solomoeders / BAM

Bericht door cba5 » 20 augustus 2019, 12:43

Dag dames,

ik overweeg/sta op het punt in het BAM-traject te stappen. Graag zou ik uit jullie ervaringen kunnen leren en wat extra steun/goede raad vinden bij jullie.

Ik zie hier reacties van Leen, Lindsey en Kathy en vraag me af hoe het ondertussen met jullie gaat?
Wat is, volgens jullie, het beste infopunt voor solo-ouderschap in België?

Groetjes
Caro
2017: mk
2020-2021 UZ-Leuven
> 8 IUI
3x punctie, 1TP , neg
aug 2021 - feb 2023 Uz Jette
3x punctie, 4 x TP, 2x MK
pos. bloedname feb 2023 na laatste TP, uitgerekend okt 2023

san19
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 augustus 2020, 8:28

Re: Solomoeders / BAM

Bericht door san19 » 30 augustus 2020, 14:31

Hallo,

Ik zie dat er al een tijd niet meer werd geantwoord op dit onderwerp.
Ik ben Sandra. Solomoeder in wording. (Hopelijk...)
Tot schrijfs.
Onduidelijke foamtest op vlak van conditie eileiders
Voorstel gynaecologe: drie pogingen IUI
IUI 1: 12 november 2020
uitgerekend voor 2 augustus 2021
zoontje geboren op 9 augustus 2021

SofT
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 augustus 2018, 0:14

Re: Solomoeders / BAM

Bericht door SofT » 26 september 2020, 23:40

Aangezien ik dit topic nu pas tegen kwam...
Ik heb op 18/08 mijn eerste afspraak gehad bij dr. Platteau om BAM te worden, ondertussen het psychologische gesprek achter de rug en de inwendige echo ook. Vandaag gestart met hormonen en op 5/10 heb ik mijn eerste follikelmeting.
Alles gaat dus zeer vlot, ik ga privé bij dr. Platteau voor alle testen maar inseminatie gebeurt in Jan Palfijn Gent.

zoemers
Berichten: 188
Lid geworden op: 27 september 2019, 9:33

Re: Solomoeders / BAM

Bericht door zoemers » 3 januari 2021, 17:43

Hey Ladies, nog een BAM in wording hier.
Ik ben intussen al 27 weken zwanger (eerste poging IUI met KID gelukt ❤️).
Ik was al jaaaaren aan het denken om dit te doen en ben er dan op mijn 33e aan gestart.
Ik heb het geluk dat mijn ouders op 800 m wonen, en een van mij broers op 1 km. Ik weet dus dat ik veel op hen zal kunnen rekenen.
Ik maak me intussen al zorgen om de heuse babyboom die aangekondigd werd 🙈. Ik heb gelukkig al een crèche, maar wat gaat dat geven met de school, hobby’s,... als er zoooveeeeel kindjes zijn? 🙈

Voor diegene die nog moeten starten of die veel tegenslagen gehad hebben, ik duim voor jullie. ❤️
IUI 1 in juli 2020 => zwanger!
Zoontje geboren 27 maart 💙
BAM

jostig
Berichten: 2
Lid geworden op: 6 januari 2021, 12:16

Re: Solomoeders / BAM

Bericht door jostig » 6 januari 2021, 12:52

Hallo,

Ik heb de knoop uiteindelijk doorgehakt, ik wil solomoeder worden. Ook na lang wikken en wegen... en een traject bij een coach die vrouwen helpt met hun kinderwens. Dat traject heeft me vooral geholpen om de knoop te kunnen doorhakken. Ook ik zat met veel praktische vragen, die ik tijdens het traject allemaal bekeken heb. Piekergedachten heb ik kunnen ontkrachten volgens de methode van Katie Byron. Dus eigenlijk staat er niets meer in de weg voor mij om het traject te starten. Ik voel me er mentaal klaar voor...

Ik wil nu contact opnemen met enkele fertiliteitscentra. Met welke hebben jullie goede ervaringen als solomoeder?

Ik woon zelf in Antwerpen en wil Middelheim proberen. Maar op dit forum toch wel wat negatieve feedback gelezen. En ook gehoord dat Antwerpen nogal conservatief is tov solomoederschap. Ook al veel goeds gehoord over Life in Leuven. Heb gehoord dat het bij de grotere (universitaire) centra langer duurt. Wat zijn jullie ervaringen?

Mitte
Berichten: 425
Lid geworden op: 8 juni 2019, 8:52

Re: Solomoeders / BAM

Bericht door Mitte » 6 januari 2021, 21:25

jostig schreef:
6 januari 2021, 12:52
Hallo,

Ik heb de knoop uiteindelijk doorgehakt, ik wil solomoeder worden. Ook na lang wikken en wegen... en een traject bij een coach die vrouwen helpt met hun kinderwens. Dat traject heeft me vooral geholpen om de knoop te kunnen doorhakken. Ook ik zat met veel praktische vragen, die ik tijdens het traject allemaal bekeken heb. Piekergedachten heb ik kunnen ontkrachten volgens de methode van Katie Byron. Dus eigenlijk staat er niets meer in de weg voor mij om het traject te starten. Ik voel me er mentaal klaar voor...

Ik wil nu contact opnemen met enkele fertiliteitscentra. Met welke hebben jullie goede ervaringen als solomoeder?

Ik woon zelf in Antwerpen en wil Middelheim proberen. Maar op dit forum toch wel wat negatieve feedback gelezen. En ook gehoord dat Antwerpen nogal conservatief is tov solomoederschap. Ook al veel goeds gehoord over Life in Leuven. Heb gehoord dat het bij de grotere (universitaire) centra langer duurt. Wat zijn jullie ervaringen?
Ik heb je een privé berichtje gestuurd.

zoemers
Berichten: 188
Lid geworden op: 27 september 2019, 9:33

Re: Solomoeders / BAM

Bericht door zoemers » 6 januari 2021, 21:29

jostig schreef:
6 januari 2021, 12:52
Hallo,

Ik heb de knoop uiteindelijk doorgehakt, ik wil solomoeder worden. Ook na lang wikken en wegen... en een traject bij een coach die vrouwen helpt met hun kinderwens. Dat traject heeft me vooral geholpen om de knoop te kunnen doorhakken. Ook ik zat met veel praktische vragen, die ik tijdens het traject allemaal bekeken heb. Piekergedachten heb ik kunnen ontkrachten volgens de methode van Katie Byron. Dus eigenlijk staat er niets meer in de weg voor mij om het traject te starten. Ik voel me er mentaal klaar voor...

Ik wil nu contact opnemen met enkele fertiliteitscentra. Met welke hebben jullie goede ervaringen als solomoeder?

Ik woon zelf in Antwerpen en wil Middelheim proberen. Maar op dit forum toch wel wat negatieve feedback gelezen. En ook gehoord dat Antwerpen nogal conservatief is tov solomoederschap. Ook al veel goeds gehoord over Life in Leuven. Heb gehoord dat het bij de grotere (universitaire) centra langer duurt. Wat zijn jullie ervaringen?
Hoi Jostig, ben blij dat je de knoop kunnen doorhakken hebt! Ik heb zelf een angststoornis en heb ook al heel lang met mijn psychotherapeut gewerkt aan het BAM traject.

Ik ben zelf naar Jette gegaan. Daar moet je eerst een psychologische vragenlijst invullen. Tussen het invullen van die lijst (januari 2019) en de uiteindelijke goedkeuring (januari 2020) zat bij mij 1 jaar.
Ik heb een vriendin die nu ook alleen zwanger is, zij is naar Gent gegaan. Ze is begonnen in augustus 2019 met meteen een gesprek bij de psycholoog en had in oktober 2019 al haar eerste poging. Daar gaat het dus wel veel sneller.
We hebben allebei een niet-anonieme Deense donor genomen (daar zit het minste wachttijd op : was bij ons allebei een zestal weken wachten op de donor).
Laat maar weten moest je nog vragen hebben over Jette. Ik werd daarnaar verwezen door mijn huisarts. Ik las intussen ook ergens dat zij de meest doorgedreven begeleiding hebben (dat klopte tussen mij en mijn vriendin wel, ik kreeg veel meer testen en onderzoeken en begeleiding dan haar, bij mij is het bij de eerste poging gelukt, zij heeft er vier nodig gehad en na elke poging bij haar was er wel iets nieuws ontdekt, terwijl ze dat bij mij allemaal op voorhand al onderzocht hadden).
IUI 1 in juli 2020 => zwanger!
Zoontje geboren 27 maart 💙
BAM

jostig
Berichten: 2
Lid geworden op: 6 januari 2021, 12:16

Re: Solomoeders / BAM

Bericht door jostig » 7 januari 2021, 17:29

zoemers schreef:
6 januari 2021, 21:29
jostig schreef:
6 januari 2021, 12:52
Hallo,

Ik heb de knoop uiteindelijk doorgehakt, ik wil solomoeder worden. Ook na lang wikken en wegen... en een traject bij een coach die vrouwen helpt met hun kinderwens. Dat traject heeft me vooral geholpen om de knoop te kunnen doorhakken. Ook ik zat met veel praktische vragen, die ik tijdens het traject allemaal bekeken heb. Piekergedachten heb ik kunnen ontkrachten volgens de methode van Katie Byron. Dus eigenlijk staat er niets meer in de weg voor mij om het traject te starten. Ik voel me er mentaal klaar voor...

Ik wil nu contact opnemen met enkele fertiliteitscentra. Met welke hebben jullie goede ervaringen als solomoeder?

Ik woon zelf in Antwerpen en wil Middelheim proberen. Maar op dit forum toch wel wat negatieve feedback gelezen. En ook gehoord dat Antwerpen nogal conservatief is tov solomoederschap. Ook al veel goeds gehoord over Life in Leuven. Heb gehoord dat het bij de grotere (universitaire) centra langer duurt. Wat zijn jullie ervaringen?
Hoi Jostig, ben blij dat je de knoop kunnen doorhakken hebt! Ik heb zelf een angststoornis en heb ook al heel lang met mijn psychotherapeut gewerkt aan het BAM traject.

Ik ben zelf naar Jette gegaan. Daar moet je eerst een psychologische vragenlijst invullen. Tussen het invullen van die lijst (januari 2019) en de uiteindelijke goedkeuring (januari 2020) zat bij mij 1 jaar.
Ik heb een vriendin die nu ook alleen zwanger is, zij is naar Gent gegaan. Ze is begonnen in augustus 2019 met meteen een gesprek bij de psycholoog en had in oktober 2019 al haar eerste poging. Daar gaat het dus wel veel sneller.
We hebben allebei een niet-anonieme Deense donor genomen (daar zit het minste wachttijd op : was bij ons allebei een zestal weken wachten op de donor).
Laat maar weten moest je nog vragen hebben over Jette. Ik werd daarnaar verwezen door mijn huisarts. Ik las intussen ook ergens dat zij de meest doorgedreven begeleiding hebben (dat klopte tussen mij en mijn vriendin wel, ik kreeg veel meer testen en onderzoeken en begeleiding dan haar, bij mij is het bij de eerste poging gelukt, zij heeft er vier nodig gehad en na elke poging bij haar was er wel iets nieuws ontdekt, terwijl ze dat bij mij allemaal op voorhand al onderzocht hadden).
Dag Zoemers, bedankt voor je reactie! Jette duurt inderdaad wel lang... Is jouw vriendin in UZ Gent geweest of Jan Palfijn? Ik hoor dat het bij de grotere centra lang kan duren...

Die niet-anonieme Deense donor, is dat open profiel? Dus dat het kind op volwassen leeftijd de identiteit van zijn/haar vader kan opvragen? Dat is een hiaat in de Belgische wetgeving en ik heb gehoord dat hoewel Brussel en Gent dat wel deden (met idee dat het in de toekomst misschien zou opgenomen worden in de Belgische wetgeving), dat dit recent is teruggefloten geweest door de overheid... en dat het nu niet meer mogelijk is.

san19
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 augustus 2020, 8:28

Re: Solomoeders / BAM

Bericht door san19 » 7 januari 2021, 20:44

Hallo,

Ik had me in juli 2020 zowel aangemeld bij Middelheim Antwerpen als bij Life Center Leuven. Om me aan te melden bij Jette, zou ik drie maanden hebben moeten wachten en in UZ Leuven één jaar.
Ik heb twee gesprekken met een psychiater moeten hebben voor mijn aanmelding bij Middelheim, in totaal zo'n anderhalf uur mij min of meer verantwoorden voor mijn keuze. Was behoorlijk pittig. Ze hebben ook meer voorwaarden dan bij Life Center Leuven. Voor Life Center had ik één gesprek met een psycholoog, dat duurde 35 minuten. Voor beide moest je ook een vragenlijst invullen. Voor Antwerpen mocht dat thuis, voor Leuven ter plaatse (zodat je niet al te diep kon nadenken over je antwoorden). Het gesprek voor Life Center vond ik meer chill. Misschien ook omdat ik toen al getraind was na Antwerpen..
Een week later kreeg ik hun antwoord. Ik mocht bij beide starten. In Leuven kon dit direct, in Antwerpen pas februari 2021, omdat één van de voorwaarden in Middelheim: 1 jaar single zijn, niet voldaan was.
Dus koos ik voor Life Center. Ging erg vlot. Had snel afspraak bij gynaecologe om mijn bloedwaarden te bespreken, waaronder de staat/stand van je eicelreserve. Die was bij mij goed. Dan volgde een hysteroscopie. Enkele onderzoeken dus om al op voorhand eventuele fertiliteitsproblemen op te sporen. De hysteroscopie had geen goed resultaat. Mijn baarmoeder was in goede conditie, maar mijn eileiders leken niet doorgankelijk. En dan kan je nooit natuurlijk zwanger geraken. Ik schrijf het in 't verleden tijd, want ik mocht toch met IUI - KID starten en ik was onmiddellijk zwanger. De gynaecologe zegt nu dus dat één eileider dan toch doorgankelijk zal zijn, maar ik denk dat het geldt voor beide eileiders. De gynaecoloog die de inseminatie volbracht, zei dat hysteroscopie niet altijd sluitend is..

Het kan dus best snel gaan: in juli 2020 aangemeld, eerste poging in november 2020 en onmiddellijk zwanger geraken :D

Veel succes!
Onduidelijke foamtest op vlak van conditie eileiders
Voorstel gynaecologe: drie pogingen IUI
IUI 1: 12 november 2020
uitgerekend voor 2 augustus 2021
zoontje geboren op 9 augustus 2021

zoemers
Berichten: 188
Lid geworden op: 27 september 2019, 9:33

Re: Solomoeders / BAM

Bericht door zoemers » 8 januari 2021, 19:19

jostig schreef:
7 januari 2021, 17:29

Dag Zoemers, bedankt voor je reactie! Jette duurt inderdaad wel lang... Is jouw vriendin in UZ Gent geweest of Jan Palfijn? Ik hoor dat het bij de grotere centra lang kan duren...

Die niet-anonieme Deense donor, is dat open profiel? Dus dat het kind op volwassen leeftijd de identiteit van zijn/haar vader kan opvragen? Dat is een hiaat in de Belgische wetgeving en ik heb gehoord dat hoewel Brussel en Gent dat wel deden (met idee dat het in de toekomst misschien zou opgenomen worden in de Belgische wetgeving), dat dit recent is teruggefloten geweest door de overheid... en dat het nu niet meer mogelijk is.
Mmm, ik weet niet welk ziekenhuis in Gent ze genomen heeft, sorry 🙈

Deense niet anonieme donor is :
- voor mij is de donor sowieso anoniem, ik mag niet weten wie dat is
- eens mijn baby 18 jaar is kan hij opvragen wie de donor is aan de Europese databank
- de donor is verplicht tot 1 contact, er is geen regel over dit contact : dit kan een brief, foto, telefoongesprek of bv. bezoek zijn (wat er daarna gebeurt hangt af van de donor en het kind)
IUI 1 in juli 2020 => zwanger!
Zoontje geboren 27 maart 💙
BAM

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten