Nieuw en eiceldonatie

Plaats reactie
Est3
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 december 2018, 22:30

Nieuw en eiceldonatie

Bericht door Est3 » 16 december 2018, 23:04

Beste allemaal,

Allereerst bedankt aan alle bijdragen tot nu toe, fijn en nuttig om te lezen hoe anderen met de sub-/infertiliteit omgaan.
Wij zijn inmiddels bijna 4 jaar verder. Eerst IUI gedaan (zonder en daarna met menopur, 1x door te slechte spermakwaliteit is het van tevoren al afgekeurd). Daarna IVF (2x UZA) en daarna 2x ICSI (2x Jette). Altijd stopt het delen bij dag 2 zo'n beetje en is de terugplaatsing van de eicellen op dag 3, dat zijn dan twee eicellen van maximaal 4-5 cellen, dus maar twee delingen eigenlijk. Heel frustrerend. Nooit een cryo en altijd veel fragmentatie bij de 'beste' eicellen. De rest van de bevruchte eicellen groeit in die week uiteindelijk door tot max 4-5 (en eenmaal 6 cellen), of blijft hangen bij 2-3 celdelingen. Online staat dat het dan zeker komt door een slechte eicelkwaliteit. Wij zijn inmiddels met een eiceldonatietraject bezig, waar ik helemaal achter sta. Als ik lees dat het bij anderen tóch nog gelukt is bij ICSI 5 vraag ik me af wat jullie vinden van een vijfde poging. De kosten zijn hoog, ongeveer 5000 euro per poging en uitgaande van 4 pogingen met 0 opbrengst (van de in totaal ongeveer 25 bevruchte eicellen is er geen één eicel die ooit doorgegroeid is...). Wat is jullie advies? NB: ik heb nooit een speciaal dieet geprobeerd, misschien heb ik het niet goed aangepakt? Maar ik moet zeggen dat ik niet kan geloven dat er ineens een wonder eicel tussen zit als ik een dieet volg. Als er ooit één doorgegroeide eicel tussen had gezeten was ik wel doorgegaan, dan is het gewoon een lange adem hebben. Heeft iemand dezelfde situatie met daarbij wél succes?

Groet
Laatst gewijzigd door Est3 op 18 december 2018, 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.
IUI > 2x IVF, 2x ICSI. Nooit cryo's, terugplaatsingen 3x (altijd 4-5 cellig en op dag 3 teruggeplaatst, eenmaal van de 7 bevruchte eicellen in het labo na 5 dagen geen een geschikte eicel over voor terugplaatsing) > ECD traject

mich75
Berichten: 2981
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Nieuw

Bericht door mich75 » 17 december 2018, 6:55

Ik veronderstel dat de dokters ook wel gezegd hebben dat het aan de eicelkwaliteit ligt en dat ze ECD hebben voorgesteld.

Met jou resultaten, nooit verder dan 6-cellig, zou het echt een wonder zijn dat het een volgende poging wel verder deelt.

Ik denk dat als je je toch al verzoend hebt met het idee van ECD dat je daar dan best mee verder gaat. De slaagkansen liggen een pak hoger (35%-85%), afhankelijk van welke soort ECD je laat doen (eicelbank of verse).

Wij zijn dit jaar ook overgestapt op ECD en van de eerste poging zwanger. Wel al een dochter van ICSI 6, maar de kansen waren ondertussen zo klein geworden voor een brusje dat we de overstap hebben gemaakt.
2010: start kinderwens
2014: start mmm​
03/15: overstap Jette ​ 08/15 start icsi-d
03/17: dochter (icsi-d 6)​ 12/17: start brusje
09/18: start ecd
06/19: twins
11/20: start brusje
01/22: dochter
01/23: start brusje --> onverwacht einde verhaal 😭😭😭

Est3
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 december 2018, 22:30

Re: Nieuw en eiceldonatie

Bericht door Est3 » 18 december 2018, 23:38

Bedankt voor de reactie Mich75,

Mooi dat het gelukt is bij jullie.

Duidelijk. Ik sta helemaal achter ECD, eigenlijk waren daar al een beetje aan gaan denken na poging 2 met 0 resultaat (14 eicellen die niet verder delen dan 2x), maar dan wordt je toch weer overgehaald om een ander lab te proberen en daarna opnieuw een extra poging te doen. We hebben nog een 3rd en 4th opinion gevraagd, de adviezen wisselen van spermadonatie (!?) tot proberen een overstimulatie te krijgen en te kijken of er toch nog een succesvol eicelletje tussenzit.

Is een verse eicel beter dan een ingevroren eicel? Dat wist ik niet. Wat verklaart het grote verschil? Wij gaan een bekende eiceldonatie doen waarbij de embryo's eerst worden ingevroren.
IUI > 2x IVF, 2x ICSI. Nooit cryo's, terugplaatsingen 3x (altijd 4-5 cellig en op dag 3 teruggeplaatst, eenmaal van de 7 bevruchte eicellen in het labo na 5 dagen geen een geschikte eicel over voor terugplaatsing) > ECD traject

mich75
Berichten: 2981
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Nieuw en eiceldonatie

Bericht door mich75 » 19 december 2018, 14:24

Het grote verschil tussen verse donatie en en eicelbank is dat men ondertussen al zeer goed is in het invriezen en ontdooien van embryo's, maar helemaal niet met eicellen.

Bij embryo's overleeft 95% of meer de dooi, in Jette toch, in andere centra is dit soms beduidend lager, bij eicellen is dit maar 65%.

Als je met een eicelbank werkt krijg je meestal 6 eicellen (al dan niet van de zelfde donor), als hier maar 2/3 goed van ontdooit heb je er nog 4 over. Men is tevreden als je dan de helft aan embryo's overhoudt, dus 2, wat niet echt veel is en niet super veel kansen geeft, maar één goed is natuurlijk voldoende.

Met verse donatie krijg je normaal gezien alle eitjes van de donor met een minimum van 6, maar meestal zijn het er meer. Mijn donor had er 17, waarvan 13 rijp en uiteindelijk 11 cryo's. Ik moet wel zeggen dat wij reeds met donorzaad werkten dus dubbele donatie en waarschijnlijk mede daardoor zo een goed resultaat.
Na de eerste ICSI hadden ze ons al ECD voorgesteld, na 3 pogingen overgestapt naar Jette en daar wisten ze na 1 poging dat het aan het zaad lag en we spermadonatie moesten doen.

Heb je echt dan iemand die voor jou doneert en krijg je alle eicellen en is het eigenlijk een verse donatie?
Want er gebeurt ook kruisdonatie, jij levert iemand aan, die moet minstens 6 eitjes leveren en die gaan de eicelbank in en jij krijgt er dan 6 in de plaats van een donor die qua fenotype op jou lijkt.
In het eerste geval zit je goed als die donor goede eitjes heeft, in het 2de geval zit je maar met een slaagkans van 35% wat niet enorm hoog is natuurlijk.

Misschien toch ook nog eens goed checken ivm met spermadonatie, je zou de eerste niet zijn die op ECD overschakelt en dat dan blijkt dat je nog altijd even ver staat omdat het probleem zich dan toch/ook bij het zaad bevindt.
2010: start kinderwens
2014: start mmm​
03/15: overstap Jette ​ 08/15 start icsi-d
03/17: dochter (icsi-d 6)​ 12/17: start brusje
09/18: start ecd
06/19: twins
11/20: start brusje
01/22: dochter
01/23: start brusje --> onverwacht einde verhaal 😭😭😭

Est3
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 december 2018, 22:30

Re: Nieuw en eiceldonatie

Bericht door Est3 » 16 februari 2019, 9:53

Bedankt weer!
We gaan inderdaad voor gekende donatie. Het wordt toch verse donatie en de rest invriezen i.t.t. wat de arts het vorig consult vertelde. Semen van mijn partner blijkt in Jette 'goed genoeg als donorzaad', alhoewel alle waarden suboptimaal zijn (kwaliteit, fragmentatie, hoeveelheid... ). Dus ICSI met donoreicel deze keer. Zou jij adviseren om behalve embryo's ook losse eicellen in te laten vriezen om zo ook nog evt spermadonatie te kunnen doen als toch blijkt dat de spermacellen het probleem zijn? En weet jij toevallig hoe succesvol ontdooien van eicellen in Edegem is?
IUI > 2x IVF, 2x ICSI. Nooit cryo's, terugplaatsingen 3x (altijd 4-5 cellig en op dag 3 teruggeplaatst, eenmaal van de 7 bevruchte eicellen in het labo na 5 dagen geen een geschikte eicel over voor terugplaatsing) > ECD traject

mich75
Berichten: 2981
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Nieuw en eiceldonatie

Bericht door mich75 » 18 februari 2019, 11:50

Zoals eerder gezegd overleven eicellen de dooi veel minder dan embryo's.

Ikzelf heb geen ervaringen met UZA maar heb al wel veel (negatieve) verhalen gelezen. Geregeld overleeft een embryo de dooi daar niet, komt dit door de technieken of was dit een te zwak embryo en zou dit in een ander centrum nooit de diepvries halen?

Als je echt twijfelt over het zaad kan je ook de helft van de eitjes met het zaad van je partner laten behandelen en de andere helft met donorzaad.

Ik heb je post nog eens gelezen en zo te zien ligt het probleem bij de eicellen, of er ook een probleem met het zaad kunnen ze nog niet zeggen.

Het is ook moeilijk om nu te beslissen of je eitjes moet invriezen of niet. Hoeveel eitjes gaan er zijn? Hoeveel wil je er laten bevruchten en hoeveel blijven er nog over? Als je 6 eitjes laat invriezen om eventueel met donorzaad te werken kom je gemiddeld op 2 embryo's uit, met die verse eitjes ga je eerder naar 4.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten