IUI-clubje

IUI Forum
Sesampje
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 maart 2017, 21:06

Re: IUI-clubje

Bericht door Sesampje » 21 augustus 2019, 10:18

Mitte schreef:
20 augustus 2019, 22:35
Doen ze ook nog eerst een echo om te zien of het eitje effectief gesprongen is?
Bij mij geen enkele keer

VickyV
Berichten: 105
Lid geworden op: 2 april 2019, 14:27

Re: IUI-clubje

Bericht door VickyV » 21 augustus 2019, 10:32

Mitte schreef:
20 augustus 2019, 22:35
Doen ze ook nog eerst een echo om te zien of het eitje effectief gesprongen is?
De enige die aanwezig is, is de gynaecoloog. Ze hebben bij mij geen echo genomen om te zien of het eitje effectief gesprongen is.

Succes!
Pilstop 03/'18
6x negatieve IUI: 05/'19 - 01/'20
3x negatieve IVF/ICSI '20-'21
ICSI 4 via Jette - ongoing

VickyV
Berichten: 105
Lid geworden op: 2 april 2019, 14:27

Re: IUI-clubje

Bericht door VickyV » 21 augustus 2019, 10:49

mich75 schreef:
25 juli 2019, 11:29
VickyV schreef:
18 juli 2019, 14:55

Zware domper, 't is nog 'maar' onze 2de IUI poging, maar we proberen al sinds maart 2018 en ik begin wat moedeloos te worden om eerlijk te zijn. Ik denk dat IVF voor ons ook geen oplossing is gezien er kennelijk nooit echt een innesteling bij mij plaatsvindt :-(. Ik hoop dat ik de moed terug vind, we gaan eerst nog op reis (weekje Barcelona) en zullen nadien onze 3de poging IUI ondernemen.

Ik overweeg sterk om contact op te nemen met de psychosociale dienst om er over te praten :-\ - heeft iemand hier al ervaring mee?
Bij IUI geven ze na 6 pogingen 40% kans op een zwangerschap, 60% indien er gewerkt wordt met donorzaad.

Bij IUI wordt het zaadstaal "opgewerkt" zodat dit een beter kwaliteit heeft en bij de dames wordt alles opgevolgd, al dan niet met extra medicatie, om zo op het juiste moment de inseminatie te doen.

MAAR een inseminatie wil niet zeggen een bevruchting en zonder bevruchting geen innesteling en ook geen zwangerschap.
Bij IVF/ICSI wordt er een embryo teruggeplaatst, dus is er zeker een bevruchting geweest.

Wat ik heb ondervonden na al die jaren in de mmm is dat koppels waar men geen oorzaak vindt, vaak meer pogingen nodig hebben om zwanger te geraken. Maar een aantal van deze koppels geraakt spontaan zwanger tussen de pogingen door of nadat ze gestopt zijn met de behandelingen.

Koppels waar men wel een probleem vindt hebben doorgaans minder pogingen nodig om zwanger te geraken, eens men weet wat de problemen zijn, en vaak is het meer dan 1 probleem.
Maar een 2de of 3de probleem komt dikwijls pas aan het licht na een aantal mislukte pogingen omdat men verder gaat zoeken waarom het niet lukt.
Er is 1 probleem gevonden en men gaat er vanuit als dit opgelost wordt dan lukt het wel, en dit kan ook, maar de wetenschap heeft nog veel te leren op gebied van fertiliteit en dus is het soms een beetje gokken.

Wij zijn na een dikke 3 jaar de mmm ingestapt, het heeft 4 ICSI pogingen, een jaar tijd en een overstap naar een ander centrum gekost om te weten wat het echt was dat er mis was.
Toen was ik bij de 2e poging zwanger, maar dit was 5,5 jaar na de start van onze kinderwens. Het heeft ook iets langer geduurd omdat we af en toe een rustpauze hebben ingelast.

Toen wij in de mmm stapten wist ik hier 0,0 van. Ik dacht dat het de oplossing was voor ons probleem, het lukt niet op de natuurlijke manier, dan gaan we even naar fertiliteit en het is in orde.
Ondertussen weet ik wel beter en het is belangrijk om realistisch te zijn in je verwachtingen.

Als men bij IUI 40% kans geeft na 6 pogingen, wil dit zeggen dat meer dan de helft niet zwanger is en dus richting IVF moet gaan. Uiteraard zijn er dames die wel zwanger geraken en zelfs van de eerste IUI, maar realistisch gezien is de kans groter dat het niet lukt dan wel.

Met dit gegeven is het soms moeilijk om de moed er in te houden. Maar er zijn andere oplossingen die meer kansen geven, maar die ingrijpender zijn en voor sommigen gaat dit te ver.

Ik wil iedereen hier nog veel succes wensen, maar bespreek het met je dr als je vindt dat het allemaal te lang duurt. Ook al stellen ze 6 IUI pogingen voor, als dit niet de oplossing is, is het stom om ze toch te doen, dan stap je beter over naar IVF.
Bedankt voor jouw verhaal @mich75!

Wij proberen de 6x IUI uit te zitten, we laten er meestal een maand 'pauze' tussen zitten. Je zou denken dat je er niet zo mee bezig bent dan, maar dat is helaas niet waar.

Ik zou vandaag mijn maandstonden krijgen, dus deze morgend (uit gewoonte of optimisme) getest -> negatief. Daar word ik automatisch wat emotioneel van, is wel normaal geloof ik? Mijn vriend is een enorme steun op dat vlak, maar stelt wel elke keer die psychologische begeleiding via het ziekenhuis voor - al geloof ik niet dat ik daardoor minder triest word op het einde van een cyclus met een negatief resultaat...

Dus binnenkort ronde 3.

Ik heb het trouwens het e-book 'eat, breathe, conceive' gelezen, best wel interessant, maar geen simpele 'richtlijnen'... Het is zo al moeilijk om zo gezond mogelijk te eten, maar nu zou je alles zoveel mogelijk biologisch en organisch moeten eten, specifieke yoga uitoefenen en absoluut alle suiker, cafeïne, alcohol en (zoveel mogelijk) koolhydraten vermijden.

En nu dus maar wachten op die ms :roll:
Pilstop 03/'18
6x negatieve IUI: 05/'19 - 01/'20
3x negatieve IVF/ICSI '20-'21
ICSI 4 via Jette - ongoing

Mitte
Berichten: 425
Lid geworden op: 8 juni 2019, 8:52

Re: IUI-clubje

Bericht door Mitte » 21 augustus 2019, 16:18

X
Laatst gewijzigd door Mitte op 26 december 2020, 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Sesampje
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 maart 2017, 21:06

Re: IUI-clubje

Bericht door Sesampje » 21 augustus 2019, 16:46

Waarom heb je schrik?

Mitte
Berichten: 425
Lid geworden op: 8 juni 2019, 8:52

Re: IUI-clubje

Bericht door Mitte » 21 augustus 2019, 17:43

X
Laatst gewijzigd door Mitte op 26 december 2020, 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Mitte
Berichten: 425
Lid geworden op: 8 juni 2019, 8:52

Re: IUI-clubje

Bericht door Mitte » 21 augustus 2019, 17:45

X
Laatst gewijzigd door Mitte op 26 december 2020, 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Sesampje
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 maart 2017, 21:06

Re: IUI-clubje

Bericht door Sesampje » 21 augustus 2019, 20:48

Komt wel goed.
Probeer je te ontspannen. Je hoeft je nergens voor te schamen en voor de gynaecoloog en verpleegkundige is het de normaalste zaak van de wereld.

Mitte
Berichten: 425
Lid geworden op: 8 juni 2019, 8:52

Re: IUI-clubje

Bericht door Mitte » 22 augustus 2019, 7:16

X
Laatst gewijzigd door Mitte op 26 december 2020, 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Mitte
Berichten: 425
Lid geworden op: 8 juni 2019, 8:52

Re: IUI-clubje

Bericht door Mitte » 22 augustus 2019, 7:43

X
Laatst gewijzigd door Mitte op 26 december 2020, 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.

VickyV
Berichten: 105
Lid geworden op: 2 april 2019, 14:27

Re: IUI-clubje

Bericht door VickyV » 22 augustus 2019, 9:06

Mitte schreef:
22 augustus 2019, 7:16
Ja, ik weet het, ik zal me er ook wel over zetten en het overleven. En vanaf de 2de keer is het makkelijker (was met de echo ook zo).

Ik las ergens dat je beter een halfvolle dan een lege blaas hebt voor IUI (iets met de baarmoeder die dan wat omhoog komt). Maar niemand heeft dat tegen mij gezegd, is dat een fabeltje? Ik zal wel op tijd naar het ziekenhuis gaan en hopelijk heeft een verpleegkundige dan nog even tijd om wat uitleg te geven ofzo..

Ik weet ook nog niet welke arts het zal zijn, dat zorgt ook voor extra spanning.. (misschien dezelfde die zondag mijn echo deed - die was superlief) maar er is ook nog een 2de arts aanwezig en de verpleegkundige die gisteren de afspraak gaf kon niks beloven
Hey Mitte,

In Sint-Augustinus hebben ze mij dat wel meegedeeld, van die volle blaas. Liefst zo vol mogelijk zelfs!
Dat was de eerste keer niet het geval en dan zei de gynaecoloog dat, dat ik toch beter een vollere blaas had gehad.

De 2de keer had ik zoveel water gedronken dat ik écht dringend moest gaan plassen en het ongemakkelijk was :-\, maar het ging wel een pak vlotter dan de 1ste keer (niet dat je er uberhaupt iets van voelt hoor).

Als je vragen hebt, mag je die altijd stellen (in mijn ervaring alleszins), het is normaal gezien ook de bedoeling dat ze je op je gemak stellen :-). Want stress is zoiezo niet zo bevorderlijk ;-).

Alvast heel erg veel succes gewenst!
Ik duim voor je ;-)
Pilstop 03/'18
6x negatieve IUI: 05/'19 - 01/'20
3x negatieve IVF/ICSI '20-'21
ICSI 4 via Jette - ongoing

Mitte
Berichten: 425
Lid geworden op: 8 juni 2019, 8:52

Re: IUI-clubje

Bericht door Mitte » 22 augustus 2019, 21:50

X
Laatst gewijzigd door Mitte op 26 december 2020, 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Mitte
Berichten: 425
Lid geworden op: 8 juni 2019, 8:52

Re: IUI-clubje

Bericht door Mitte » 23 augustus 2019, 22:42

X
Laatst gewijzigd door Mitte op 26 december 2020, 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Sesampje
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 maart 2017, 21:06

Re: IUI-clubje

Bericht door Sesampje » 23 augustus 2019, 22:46

Oh, dat heb ik nog nooit gehoord.

VickyV
Berichten: 105
Lid geworden op: 2 april 2019, 14:27

Re: IUI-clubje

Bericht door VickyV » 27 augustus 2019, 14:52

Ik heb dat ook nog nooit gehoord, maar iedereen reageert er natuurlijk anders op.
Er zit helaas niets anders op dan te wachten tijdens de wachtweken :-).

Ik heb (eindelijk) vandaag mijn ms gekregen, na een cyclus van 33 dagen :-\, die is nog nooit zo lang geweest en ditmaal tijdens een 'pauze' (wegens vakantie), dus geen hormonen, dus ik maak me best wel zorgen...
Terug een eerste afspraak gemaakt op 5/9, dus op dag 10, ben eens benieuwd...
Pilstop 03/'18
6x negatieve IUI: 05/'19 - 01/'20
3x negatieve IVF/ICSI '20-'21
ICSI 4 via Jette - ongoing

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten