Complete mola

Plaats reactie
jjm
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 oktober 2018, 15:15

Complete mola

Bericht door jjm » 19 oktober 2018, 15:37

Dag allemaal,

Dit is mijn eerste berichtje hier. Ik vernam onlangs (na een mini-thuis-miskraam en curettage) dat ik met een 'complete mola' zit. Iets waar ik nog nooit van had gehoord. En wat maar bij 1 op 2000 zwangerschappen voorkomt.

Ik zit met een waarde van 8800 zwangerschapshormoon dat via een methotraxaat (chemo) naar 0 zou moeten gaan.. De behandeling begint binnen 2 weken, heb er echter veel schrik, ook van de gevolgen (haarverlies? Misselijk zijn?)

Heeft iemand hier ervaring mee? Komt alles wel goed?

Dankje x
Jessie

Blub1986
Berichten: 2
Lid geworden op: 8 november 2018, 20:38

Re: Complete mola

Bericht door Blub1986 » 8 november 2018, 21:00

Dag Jessie,

Ik wil je graag helpen met mijn verhaal en ervaring.
Zelf heb ik een partiële mola gehad. Mijn HCG waarden waren na de curettage niet zo hoog, maar tegen de verwachtingen in heb ik in totaal toch 5 kuren MTX nodig gehad.

Laat je niet afschrikken door het woord "chemo", MTX is een lichte vorm hiervan. Haarverlies heb ik hierdoor niet gehad. Tegen de misselijkheid kreeg ik in het ziekenhuis medicatie mee, maar die heb ik nooit nodig gehad.

Dankzij mijn job en mijn werkgever heb ik gedurende de hele behandelingsperiode kunnen thuiswerken. Dagelijks pendelen was door de vele dokter- en ziekenhuisbezoeken praktisch niet mogelijk. Mijn werk zorgde voor mij voor de nodige structuur en mentale afleiding, maar dat is voor iedereen anders. Wat je doormaakt is niet niets natuurlijk...

De eerste nevenwerking die ik ondervond was last van tranende, droge, geïrriteerde ogen. Daarvoor kreeg ik eenvoudige oogzalf en druppels.

Veel geleidelijker kwam de vermoeidheid. Mijn man had ondertussen zowat het hele huishouden op zich genomen. Bij de laatste kuur begon ik toch te ondervinden dat ik het werken niet veel langer zou volhouden en moest ik soms tijdens mijn pauze even rusten. Gelukkig was het toen bijna gedaan!
Die vermoeidheid bleef ook nog na de behandeling nog wat voortduren, maar week na week kreeg ik terug meer energie.

Laat je goed omringen en praat erover. En luister vooral naar je lichaam.

Veel moed alvast!

Billy78
Berichten: 118
Lid geworden op: 19 april 2016, 15:33

Re: Complete mola

Bericht door Billy78 » 21 november 2019, 8:27

Hoi Blub,

heb jij dan ook een jaar moeten wachten om weer te mogen starten met zwanger worden ?
Ikzelf heb ook een partiele mola gehad en moest elke week bloed laten prikken om te zien of de hcg naar 0 ging en dan moest die een jaar lang op 0 blijven.
Die MTX hebben ze me niet gegeven.

groetjes !
2013: pilstop
2014: ms 11w (part.mola)
ICSI1: 3 embryo's=>nt zw
ICSI2: 2 embryo's=>biochem. zw
ICSI3: 3 embryo's=>zw=>doodgeboorte 18w :cry:
ICSI4: 4embryo's=>zw=>dochter geboren
ICSI5: 2 embryo's=>ms 8w
ICSI6: 2 embryo's=>zwanger

Blub1986
Berichten: 2
Lid geworden op: 8 november 2018, 20:38

Re: Complete mola

Bericht door Blub1986 » 21 november 2019, 9:20

Dag Billy,

Inderdaad heeft niet iedereen die behandeling met MTX nodig, als je geluk hebt ruimt je lichaam dit zelf op en zakken je HCG waarden spontaan naar 0. Dit was bij mij dus niet het geval.
Na de laatste behandeling met MTX werd ik nog opgevolgd met regelmatige controles van HCG waarde in bloed (niet meer wekelijks). Een half jaar later kregen we opnieuw groen licht. In totaal dus ook ongeveer een wachttijd van een jaar.
De volgende zwangerschap heeft uiteindelijk ook nog meer dan een jaar op zich laten wachten, maar ik geloof niet dat dat iets met het hele voorafgaande traject te maken heeft.
Het resultaat hiervan wordt binnen enkele weken verwacht, ik ben nu 38 weken!

Groetjes!

Billy78
Berichten: 118
Lid geworden op: 19 april 2016, 15:33

Re: Complete mola

Bericht door Billy78 » 22 november 2019, 16:27

hey Blub,

hier ook, eerst nog een jaar moeten verder proberen (na al een jaar verloren te hebben na die mola) alvorens de dokter ons wou doorverwijzen naar fertiliteit.
Maar gelukkig ondertussen toch een pracht van een baby (4,5j na de mola-zwangerschap) en nu een 2e op komst (8w).

38 weken !! Nog effe genieten dus van die dikke buik en die zalige sjotjes :-) !
Succes met de bevalling en vooral GENIETEN nadien ! Ik zit nog steeds op een roze wolk en ik wil hier nog heel lang op blijven zitten :-D !

xxx
2013: pilstop
2014: ms 11w (part.mola)
ICSI1: 3 embryo's=>nt zw
ICSI2: 2 embryo's=>biochem. zw
ICSI3: 3 embryo's=>zw=>doodgeboorte 18w :cry:
ICSI4: 4embryo's=>zw=>dochter geboren
ICSI5: 2 embryo's=>ms 8w
ICSI6: 2 embryo's=>zwanger

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten