Verborgen reflux? Gaviscon baby?

Plaats reactie
121989
Berichten: 47
Lid geworden op: 31 maart 2019, 17:44

Verborgen reflux? Gaviscon baby?

Bericht door 121989 » 15 april 2020, 17:14

Dag allemaal. Ons zoontje werd geboren op 39 weken en is intussen 2 weken oud. Hij krijgt borstvoeding. In het begin was hij een baby met een prachtig slaapritme. Maar dat maakte al snel plaats voor symptomen die volgens ons bij verborgen reflux passen. Hij krocht extreem luid. De hele dag door en ook in zijn slaap. Hij overstrekt zijn nekje vaak en is de hele dag onrustig. Hij piept/kreunt vaak ook met zijn stem als hij slaapt tijdens het uitademen. Hij wil absoluut niet op zijn rugje liggen. Vandaag heeft hij amper geslapen. Enkel rechtop op mijn buik of in de draagdoek, zo heb ik hem toch wat slaap kunnen geven. Ocharme..

Wat nu? Zou dit verborgen reflux zijn? Of is hij daar te jong voor? Het enige symptoom dat hij niet heeft is een zure adem. Kind en Gezin raadt ons nutriton of gaviscon baby aan. Dat laatste is makkelijker gezien ik anders moet afkolven en de baby aan een flesjes moet wennen, en naar het schijnt kan nutriton ook wat krampen geven. We informeren eens naar een pediater in het UZ zodat we direct goed zitten en naar een osteopaat. Maar ik wou intussen toch al eens horen naar jullie ervaringen.

Cunctator
Berichten: 13
Lid geworden op: 1 januari 2020, 21:18

Re: Verborgen reflux? Gaviscon baby?

Bericht door Cunctator » 16 april 2020, 2:07

Hoi 121989

Allereerst van harte gefeliciteerd met de geboorte van je zoontje!

Ik ben student geneeskunde, en hieronder heb ik neergeschreven wat ik mij meen te herinneren uit mijn lessen neonatologie. Zeker niet te beschouwen als medisch advies!
Reflux kan zich al op de leeftijd van 2 weken presenteren. Vragen die een pediater kan stellen om te peilen naar reflux, zijn de volgende: Hoe verloopt het voeden? Is je baby onrustig/irriteerbaar ? Weigert hij voedsel? Moet hij soms melk "teruggeven"? Moet hij vaak pauzeren tijdens het drinken om naar adem te happen en te slikken? etc.
Ik vermoed dat je deze vragen ondertussen al op het internet bent tegengekomen?

Het hoesten, de piepende ademhaling/wheezing, hyperextensie van de nek ... zouden kunnen passen bij een (meestal onschuldige) aandoening van de luchtwegen. Dat kunnen er heel wat zijn: laryngomalacie, bronchilotis, pseudokroep (klinken allemaal vreselijk, maar vallen goed mee), astma etc. Aan tele-diagnoses ga ik me niet wagen.

Het belangrijkste hierbij is om een paar "alarmsignalen" in het achterhoofd te houden: een kind dat zichtbaar veel moeite moet doen om te ademen (invallen van de huid tussen de ribben, neusvleugelen, intrekken van het buikje etc.), ademhalingspauzes (apneus) van > 10 sec, een "blauw" kind, een heel ziek kind (verlies van bewustzijn, slap, klam ...).
Als je iets in deze aard zou merken: meteen medische hulp zoeken.

Verder zou ik aanraden om regelmatig de koorts te meten. Koorts zou bv. niet echt passen bij een reflux-beeld.
K&G zijn een echte autoriteit op vlak van pasgeborenen/baby's, dus als zij aan reflux denken, dan durf ik dat niet meteen tegen te spreken.

Hopelijk klaart het snel op, en kan dat arme schaap wat beter slapen.
Heel veel succes, en blijf gezond in deze bizarre tijden!

mvg
Jeroen

Stephi
Berichten: 37
Lid geworden op: 29 juni 2018, 19:45

Re: Verborgen reflux? Gaviscon baby?

Bericht door Stephi » 16 april 2020, 18:02

Hey, bij mijn dochter van 6 maand hadden we een vermoeden van verborgen reflux. Dit kan je makkelijk laten testen in een ziekenhuis via een 24-uurs ph-metrie. Is zielig als je ze ziet maar je hebt onmiddellijk de resultaten. Zo weet je of je medicatie moet geven of niet.

Eekhoorntje3
Berichten: 40
Lid geworden op: 16 mei 2018, 6:55

Re: Verborgen reflux? Gaviscon baby?

Bericht door Eekhoorntje3 » 4 mei 2020, 20:34

Hallo,

Mijn ervaring is gewoon even langs een goeie kinderarts! Onze dochter had ook vrij vroeg verborgen reflux en met de juiste medicatie was ze een ander kind... het kronkelen en kreunen stopte, het wenen en ze sliep overdag ook plots veel beter...

Hopelijk ook bij jullie snel verbetering!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten