De keuze van IUI naar ICSI

ICSI Forum
Jena
Berichten: 385
Lid geworden op: 7 februari 2021, 10:14

Re: De keuze van IUI naar ICSI

Bericht door Jena » 7 juni 2021, 22:44

Ennas schreef:
7 juni 2021, 17:02
Dag Sproetje,

Ik wil je ook even een hart onder de riem steken.

Wij zijn ook gestart met IUI met donorzaad. In onze kliniek doen ze sowieso maar 6 pogingen IUI, maar na 4 negatieve pogingen moesten wij al op gesprek gaan om te bespreken of we nog 2x IUI wilden proberen, of meteen wilden overschakelen op IVF/ICSI. Bij ons kwam daarbij dat ze na de eerste IUI endometriose vaststelden, die dan operatief verwijderd moest worden. Omwille van de betere slaagkansen van IVF/ICSI en omdat ik schrik had dat het met die endometriose via IUI nooit zou lukken, zijn we overgeschakeld.

Met een heel klein hartje... Ik had ook veel schrik voor wat de hormonen met me zouden doen, en voor de pijn van de pick-up. En ik ga het niet mooier voorstellen dan het was... Bij mij was een hoge dosis hormonen nodig, waardoor ik best humeurig was. Ik had ook twee pick-ups nodig, en bij beiden had ik twee dagen pijn achteraf, te vergelijken met zware maandstonden. De pick-ups zelf vielen wel mee, want die waren onder plaatselijke verdoving. Doordat ons traject niet vanzelf liep, woog het ook door op onze relatie.

En nu het belangrijkste, de 'maar'! Ons traject was best zwaar, maar daar had ik me wel aan verwacht (en daarom wind ik er hier ook geen doekjes om, zodat je verschillende eerlijke ervaringen ziet). MAAR het was het voor ons allemaal waard. Het was afzien, mentaal, fysiek en op relationeel vlak. Maar wij zijn er als koppel veel sterker uitgekomen, we weten perfect wat we aan elkaar hebben. En momenteel ben ik (bijna) 15 weken zwanger van een tweeling :).

Ik wens je alvast heel veel succes!
Zo tof een tweeling!
Jan 2019: missed abortion 8w
4xIUI: 1 bioch zw w5
3Pu's: 8 tp's
ECD: 1.1 bioch. 1.2 zw mei '23🐣

Sproetje
Berichten: 770
Lid geworden op: 4 december 2020, 15:14

Re: De keuze van IUI naar ICSI

Bericht door Sproetje » 8 juni 2021, 8:50

Jena schreef:
7 juni 2021, 16:23
Dag Sproetje,

Ik kan jou alleen maar aanraden om verder te gaan, als ex lotgenoot van iui forum😉 Nu zijn er toch meer slaagkansen aan verbonden en kan mn gerichter er aan werken. Mijn lichaam heeft buiten een gezwollen buik, echt geen pijn gehad van de hormonen of geen kwaaltjes. Enigste 'nadeel' was dat ik eerder rokken of kleedjes moest dragen want had precies al mini zwangere buik en broeken spanden. Ik vond de pick up ook niet zo pijnlijk. Heb meer last gehad bij iui's. Misschien omdat ik het nu wat professioneler vond en we met vier aan't babbelen waren. Bij iui was er veel gepruts bij mij en vonden ze mn baarmoederhals moeilijk.. Ging precies vlotter nu. Veel succes he!!
Jena, dank je voor je berichtje. Er zijn inderdaad meer slaagkansen en ze kunnen ook beter zien waar het precies fout loopt. Ik heb alleen schrik voor al het gedoe van hormonen spuiten en de punctie. Ik heb het ook nog niet op het werk verteld en wou dat zo lang mogelijk zo houden, maar ik vrees dat ik uiteindelijk niet anders meer zal kunnen dan het te vertellen.
Jij hebt al 1 punctie achter de rug? Al een terugplaatsing gehad?
Lesbische relatie - geen gekende medische problemen
Dec 20 - Jun 21: 6 x IUI Neg
Sept 21: ICSI 1: 16 eicellen - 13 bevrucht - 9 embryo’s (OHSS + Freeze all)
Nov 21: Tp 1.1 (niet doorgegaan)
Mei 22: poging 2 Tp 1.1 Miskraam
Sept 22: TP 1.2 💙🍀 31/05/23

Sproetje
Berichten: 770
Lid geworden op: 4 december 2020, 15:14

Re: De keuze van IUI naar ICSI

Bericht door Sproetje » 8 juni 2021, 8:57

Ennas schreef:
7 juni 2021, 17:02
Dag Sproetje,

Ik wil je ook even een hart onder de riem steken.

Wij zijn ook gestart met IUI met donorzaad. In onze kliniek doen ze sowieso maar 6 pogingen IUI, maar na 4 negatieve pogingen moesten wij al op gesprek gaan om te bespreken of we nog 2x IUI wilden proberen, of meteen wilden overschakelen op IVF/ICSI. Bij ons kwam daarbij dat ze na de eerste IUI endometriose vaststelden, die dan operatief verwijderd moest worden. Omwille van de betere slaagkansen van IVF/ICSI en omdat ik schrik had dat het met die endometriose via IUI nooit zou lukken, zijn we overgeschakeld.

Met een heel klein hartje... Ik had ook veel schrik voor wat de hormonen met me zouden doen, en voor de pijn van de pick-up. En ik ga het niet mooier voorstellen dan het was... Bij mij was een hoge dosis hormonen nodig, waardoor ik best humeurig was. Ik had ook twee pick-ups nodig, en bij beiden had ik twee dagen pijn achteraf, te vergelijken met zware maandstonden. De pick-ups zelf vielen wel mee, want die waren onder plaatselijke verdoving. Doordat ons traject niet vanzelf liep, woog het ook door op onze relatie.

En nu het belangrijkste, de 'maar'! Ons traject was best zwaar, maar daar had ik me wel aan verwacht (en daarom wind ik er hier ook geen doekjes om, zodat je verschillende eerlijke ervaringen ziet). MAAR het was het voor ons allemaal waard. Het was afzien, mentaal, fysiek en op relationeel vlak. Maar wij zijn er als koppel veel sterker uitgekomen, we weten perfect wat we aan elkaar hebben. En momenteel ben ik (bijna) 15 weken zwanger van een tweeling :).

Ik wens je alvast heel veel succes!
Bedankt voor je eerlijke verhaal Ennas! Ja ik ben me er van bewust dat de één het beter kan verdragen dan de ander. Dat is met IUI net zo. Ik had daar al pijn (van het speculum) en na de inseminatie ook minstens 1 dag extreem zeurende buikpijn, waar anderen helemaal niets voelen. Ik ben sowieso gevoeliger voor pijn, wat juist maakt dat ik schrik heb voor heel de procedure. Nuja.. als ik mijn kinderwens wil waarmaken, zal ik het er toch bij moeten nemen. Mag je pijnstillers nemen na de pick up? En dan bedoel ik geen dafalgan, want dat doet niets bij mij..

Het weegt ook wel op onze relatie. Ik ben nu al humeuriger en heb een kort lontje. Ik ben snel over mijn toeren en daar heeft mijn partner het wel moeilijk mee. Maar we geven niet op. Zoals je zegt, we kunnen er maar sterker uit komen!

Waw een tweeling. Zo super! Geniet van je zwangerschap! Dikke proficiat!
Lesbische relatie - geen gekende medische problemen
Dec 20 - Jun 21: 6 x IUI Neg
Sept 21: ICSI 1: 16 eicellen - 13 bevrucht - 9 embryo’s (OHSS + Freeze all)
Nov 21: Tp 1.1 (niet doorgegaan)
Mei 22: poging 2 Tp 1.1 Miskraam
Sept 22: TP 1.2 💙🍀 31/05/23

Jena
Berichten: 385
Lid geworden op: 7 februari 2021, 10:14

Re: De keuze van IUI naar ICSI

Bericht door Jena » 8 juni 2021, 10:23

Sproetje schreef:
8 juni 2021, 8:50
Jena schreef:
7 juni 2021, 16:23
Dag Sproetje,

Ik kan jou alleen maar aanraden om verder te gaan, als ex lotgenoot van iui forum😉 Nu zijn er toch meer slaagkansen aan verbonden en kan mn gerichter er aan werken. Mijn lichaam heeft buiten een gezwollen buik, echt geen pijn gehad van de hormonen of geen kwaaltjes. Enigste 'nadeel' was dat ik eerder rokken of kleedjes moest dragen want had precies al mini zwangere buik en broeken spanden. Ik vond de pick up ook niet zo pijnlijk. Heb meer last gehad bij iui's. Misschien omdat ik het nu wat professioneler vond en we met vier aan't babbelen waren. Bij iui was er veel gepruts bij mij en vonden ze mn baarmoederhals moeilijk.. Ging precies vlotter nu. Veel succes he!!
Jena, dank je voor je berichtje. Er zijn inderdaad meer slaagkansen en ze kunnen ook beter zien waar het precies fout loopt. Ik heb alleen schrik voor al het gedoe van hormonen spuiten en de punctie. Ik heb het ook nog niet op het werk verteld en wou dat zo lang mogelijk zo houden, maar ik vrees dat ik uiteindelijk niet anders meer zal kunnen dan het te vertellen.
Jij hebt al 1 punctie achter de rug? Al een terugplaatsing gehad?
Neen jammer genoeg geen tp (slechte embryo's, maar nu kunnen ze daar weer uit leren voor volgende poging). Ja bij de pu ben je drie dagen thuis met briefje. Is van ziekenhuis. Mss kan je met huisarts afspreken dat zij jou een briefje geeft? Hoef je geen uitleg te verzinnen? Bij mij weten ze het op het wek en hield dat ook wel liever geheim. Maar vond het bij iui al wat moeilijk door de echo's en bn. Als je het nu perfect kan bij iui, hoeft het niet zo op te vallen met doktersbriefje huisarts...
Jan 2019: missed abortion 8w
4xIUI: 1 bioch zw w5
3Pu's: 8 tp's
ECD: 1.1 bioch. 1.2 zw mei '23🐣

Sproetje
Berichten: 770
Lid geworden op: 4 december 2020, 15:14

Re: De keuze van IUI naar ICSI

Bericht door Sproetje » 8 juni 2021, 13:58

Jena schreef:
8 juni 2021, 10:23
Sproetje schreef:
8 juni 2021, 8:50
Jena schreef:
7 juni 2021, 16:23
Dag Sproetje,

Ik kan jou alleen maar aanraden om verder te gaan, als ex lotgenoot van iui forum😉 Nu zijn er toch meer slaagkansen aan verbonden en kan mn gerichter er aan werken. Mijn lichaam heeft buiten een gezwollen buik, echt geen pijn gehad van de hormonen of geen kwaaltjes. Enigste 'nadeel' was dat ik eerder rokken of kleedjes moest dragen want had precies al mini zwangere buik en broeken spanden. Ik vond de pick up ook niet zo pijnlijk. Heb meer last gehad bij iui's. Misschien omdat ik het nu wat professioneler vond en we met vier aan't babbelen waren. Bij iui was er veel gepruts bij mij en vonden ze mn baarmoederhals moeilijk.. Ging precies vlotter nu. Veel succes he!!
Jena, dank je voor je berichtje. Er zijn inderdaad meer slaagkansen en ze kunnen ook beter zien waar het precies fout loopt. Ik heb alleen schrik voor al het gedoe van hormonen spuiten en de punctie. Ik heb het ook nog niet op het werk verteld en wou dat zo lang mogelijk zo houden, maar ik vrees dat ik uiteindelijk niet anders meer zal kunnen dan het te vertellen.
Jij hebt al 1 punctie achter de rug? Al een terugplaatsing gehad?
Neen jammer genoeg geen tp (slechte embryo's, maar nu kunnen ze daar weer uit leren voor volgende poging). Ja bij de pu ben je drie dagen thuis met briefje. Is van ziekenhuis. Mss kan je met huisarts afspreken dat zij jou een briefje geeft? Hoef je geen uitleg te verzinnen? Bij mij weten ze het op het wek en hield dat ook wel liever geheim. Maar vond het bij iui al wat moeilijk door de echo's en bn. Als je het nu perfect kan bij iui, hoeft het niet zo op te vallen met doktersbriefje huisarts...
Jena, ja hier zullen ze inderdaad uit leren en hopelijk bij de volgende poging meer geluk. Er moet er maar eentje een goeie zijn 🙂
Lesbische relatie - geen gekende medische problemen
Dec 20 - Jun 21: 6 x IUI Neg
Sept 21: ICSI 1: 16 eicellen - 13 bevrucht - 9 embryo’s (OHSS + Freeze all)
Nov 21: Tp 1.1 (niet doorgegaan)
Mei 22: poging 2 Tp 1.1 Miskraam
Sept 22: TP 1.2 💙🍀 31/05/23

Sproetje
Berichten: 770
Lid geworden op: 4 december 2020, 15:14

Re: De keuze van IUI naar ICSI

Bericht door Sproetje » 10 juni 2021, 18:13

Ik heb nu ineens in m’n hoofd gestoken dat er bij ICSI minder natuurlijke selectie is, waardoor de kans op genetische afwijkingen groter wordt. Hmpf. Heb mezelf nu weer schrik aangejaagd, terwijl ik er al redelijk vrede mee had genomen om over te schakelen. Ik heb het mezelf en m’n partner nu weer heel moeilijk gemaakt. Ik ben er zo hard mee bezig in m’n hoofd. Ze kon er niet mee lachen dat ik daarmee af kwam.. ik heb gewoon schrik voor het hele gebeuren en ik weet niet zo goed hoe ik ermee om moet gaan. Ik denk dat m’n partner vindt dat ik overdrijf...of ze weet niet hoe ze ermee om moet met mijn angst. Er komt geen geruststelling van aan haar kant en ik voel me zo alleen met mijn gevoelens. Pffft. Slechte dag vandaag. Hopelijk snel weer beter. 😞
Lesbische relatie - geen gekende medische problemen
Dec 20 - Jun 21: 6 x IUI Neg
Sept 21: ICSI 1: 16 eicellen - 13 bevrucht - 9 embryo’s (OHSS + Freeze all)
Nov 21: Tp 1.1 (niet doorgegaan)
Mei 22: poging 2 Tp 1.1 Miskraam
Sept 22: TP 1.2 💙🍀 31/05/23

Hillie
Berichten: 223
Lid geworden op: 8 mei 2021, 15:55

Re: De keuze van IUI naar ICSI

Bericht door Hillie » 10 juni 2021, 19:05

Ma sproetje toch!
Ik moest ook even schrikken toen de dokter die verplichte zin zei van iets meer kans op afwijkingen. Gelukkig heeft ze daar ook meteen een belangrijke kanttekening bij gemaakt: de echte geboortecijfers tonen maar een klein beetje meer kans, maar dat heeft ook vooral te maken met de groep van mensen die icsi laat toepassen! Bij natuurlijke geboortes heb je een zeer diverse groep van vruchtbare vrouwen. Bij icsi kom je eerder terecht bij vrouwen die al heel wat ouder zijn, of onderliggende problemen hebben (en uiteraard ook nog de vrouwen wiens partner minder goed sperma heeft). Daar zou je sowiezo iets meer kans hebben op afwijkingen, of ze nu icsi doen of natuurlijke zwangerschap. Dus mijn dokter gaf dat veel meer kans als verklaring, dan het feit dat zij 'voor god' spelen en de sterkste zwemmer zelf kiezen.
Mei 2020: Start zwangerschapswens
April 2021: icsi 1 - verse TP mislukt - 1 cryo
Mei 2021: zwanger van enige cryo!
Januari 2022: dochtertje geboren
Oktober 2022: opstart icsi 2 --> niet doorgegaan want onverwacht op natuurlijke wijze zwanger!?!

mich75
Berichten: 2981
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: De keuze van IUI naar ICSI

Bericht door mich75 » 10 juni 2021, 19:24

Sproetje schreef:
10 juni 2021, 18:13
Ik heb nu ineens in m’n hoofd gestoken dat er bij ICSI minder natuurlijke selectie is, waardoor de kans op genetische afwijkingen groter wordt. Hmpf. Heb mezelf nu weer schrik aangejaagd, terwijl ik er al redelijk vrede mee had genomen om over te schakelen. Ik heb het mezelf en m’n partner nu weer heel moeilijk gemaakt. Ik ben er zo hard mee bezig in m’n hoofd. Ze kon er niet mee lachen dat ik daarmee af kwam.. ik heb gewoon schrik voor het hele gebeuren en ik weet niet zo goed hoe ik ermee om moet gaan. Ik denk dat m’n partner vindt dat ik overdrijf...of ze weet niet hoe ze ermee om moet met mijn angst. Er komt geen geruststelling van aan haar kant en ik voel me zo alleen met mijn gevoelens. Pffft. Slechte dag vandaag. Hopelijk snel weer beter. 😞
Jette heeft de icsi techniek ontwikkeld, ondertussen bijna 30 jaar geleden. Ze vragen om na de geboorte 2x op controle te komen bij genetica, dit is niet verplicht, maar ze kunnen er wel uit leren.
Na al die jaren is gebleken dat er niet meer afwijkingen zijn dan bij ivf of op de natuurlijke manier.

Bij het samenbrengen van zaad- en eicel is er inderdaad niet echt een natuurlijke selectie, maar wat er daarna gebeurt is wel de natuur. Of het eitje al dan niet bevrucht wordt, de deling goed loopt, het embryo zich innestelt, ...
Zo kan je met icsi evengoed een mk krijgen als via de natuurlijk weg of iui.

Als je de verhalen volgt in het icsi-clubje zal je zien dat het bij iedereen anders is, de ene heeft 2 eitjes, waarvan 1 goed embryo en wordt hier zwanger van, de andere heeft 20 eitjes, maar heeft na 5 dagen maar 3 embryo's over.
Het kan zijn dat er geen embryo's overblijven, het kan zijn dat je er 10 hebt.
Dit heeft ook met natuurlijke selectie te maken.

Als het een troost kan zijn, je bent niet de enige met angstgevoelens, dit is niet erg en soms ook vrij logisch omdat die angst vaak komt door het onbekende, onzekerheid of door onwetendheid.

Als je vragen hebt kan je die aan je arts stellen of hier op het forum, de onzekerheid daar kan je niet echt iets aan veranderen, enkel een positieve ingesteldheid en erin geloven dat het goed komt.

Het enige waar je voor moet opletten is dat de angst niet de bovenhand gaat nemen, ik heb al dames geweten waarbij de angst niet verdwijnt, maar steeds opschuift.
Voor elke stap die geslaagd is, gaat de angst naar de volgende stap, ook als ze eenmaal zwanger zijn, blijft de angst dat het toch nog gaat mislopen, of dat de gyn misschien iets niet heeft opgemerkt en eens het kindje geboren is blijft die angst vaak ook nog aanwezig.

Probeer van je angst af te geraken, want die angst gaat stress geven en dat heeft een negatieve invloed.
Misschien moet je gewoon af en toe gerustgesteld kunnen worden en dat is voor een partner niet altijd makkelijk, zeker niet als je angst over een technisch stuk gaat. Vergeet ook niet dat je partner aan de zijlijn staat en enkel maar kan supporteren. Het zal voor haar ook niet altijd makkelijk zijn dat het nog niet gelukt is en nu dat jullie richting icsi gaan dat jij je bedenkingen maakt.
Het is je goed recht om alles goed af te wegen want het is een hele stap die je moet nemen, maar voor een partner is dit vaak anders en die begrijpt onze bezorgdheden niet en het kan ook overkomen alsof je uitvluchten zoekt om de stap (nog niet) te zetten.

Probeer met elkaar te praten, misschien heeft je partner ook angsten, maar durft ze die niet uitspreken om het niet erger te maken voor jou.

Sproetje
Berichten: 770
Lid geworden op: 4 december 2020, 15:14

Re: De keuze van IUI naar ICSI

Bericht door Sproetje » 10 juni 2021, 21:42

mich75 schreef:
10 juni 2021, 19:24
Sproetje schreef:
10 juni 2021, 18:13
Ik heb nu ineens in m’n hoofd gestoken dat er bij ICSI minder natuurlijke selectie is, waardoor de kans op genetische afwijkingen groter wordt. Hmpf. Heb mezelf nu weer schrik aangejaagd, terwijl ik er al redelijk vrede mee had genomen om over te schakelen. Ik heb het mezelf en m’n partner nu weer heel moeilijk gemaakt. Ik ben er zo hard mee bezig in m’n hoofd. Ze kon er niet mee lachen dat ik daarmee af kwam.. ik heb gewoon schrik voor het hele gebeuren en ik weet niet zo goed hoe ik ermee om moet gaan. Ik denk dat m’n partner vindt dat ik overdrijf...of ze weet niet hoe ze ermee om moet met mijn angst. Er komt geen geruststelling van aan haar kant en ik voel me zo alleen met mijn gevoelens. Pffft. Slechte dag vandaag. Hopelijk snel weer beter. 😞
Jette heeft de icsi techniek ontwikkeld, ondertussen bijna 30 jaar geleden. Ze vragen om na de geboorte 2x op controle te komen bij genetica, dit is niet verplicht, maar ze kunnen er wel uit leren.
Na al die jaren is gebleken dat er niet meer afwijkingen zijn dan bij ivf of op de natuurlijke manier.

Bij het samenbrengen van zaad- en eicel is er inderdaad niet echt een natuurlijke selectie, maar wat er daarna gebeurt is wel de natuur. Of het eitje al dan niet bevrucht wordt, de deling goed loopt, het embryo zich innestelt, ...
Zo kan je met icsi evengoed een mk krijgen als via de natuurlijk weg of iui.

Als je de verhalen volgt in het icsi-clubje zal je zien dat het bij iedereen anders is, de ene heeft 2 eitjes, waarvan 1 goed embryo en wordt hier zwanger van, de andere heeft 20 eitjes, maar heeft na 5 dagen maar 3 embryo's over.
Het kan zijn dat er geen embryo's overblijven, het kan zijn dat je er 10 hebt.
Dit heeft ook met natuurlijke selectie te maken.

Als het een troost kan zijn, je bent niet de enige met angstgevoelens, dit is niet erg en soms ook vrij logisch omdat die angst vaak komt door het onbekende, onzekerheid of door onwetendheid.

Als je vragen hebt kan je die aan je arts stellen of hier op het forum, de onzekerheid daar kan je niet echt iets aan veranderen, enkel een positieve ingesteldheid en erin geloven dat het goed komt.

Het enige waar je voor moet opletten is dat de angst niet de bovenhand gaat nemen, ik heb al dames geweten waarbij de angst niet verdwijnt, maar steeds opschuift.
Voor elke stap die geslaagd is, gaat de angst naar de volgende stap, ook als ze eenmaal zwanger zijn, blijft de angst dat het toch nog gaat mislopen, of dat de gyn misschien iets niet heeft opgemerkt en eens het kindje geboren is blijft die angst vaak ook nog aanwezig.

Probeer van je angst af te geraken, want die angst gaat stress geven en dat heeft een negatieve invloed.
Misschien moet je gewoon af en toe gerustgesteld kunnen worden en dat is voor een partner niet altijd makkelijk, zeker niet als je angst over een technisch stuk gaat. Vergeet ook niet dat je partner aan de zijlijn staat en enkel maar kan supporteren. Het zal voor haar ook niet altijd makkelijk zijn dat het nog niet gelukt is en nu dat jullie richting icsi gaan dat jij je bedenkingen maakt.
Het is je goed recht om alles goed af te wegen want het is een hele stap die je moet nemen, maar voor een partner is dit vaak anders en die begrijpt onze bezorgdheden niet en het kan ook overkomen alsof je uitvluchten zoekt om de stap (nog niet) te zetten.

Probeer met elkaar te praten, misschien heeft je partner ook angsten, maar durft ze die niet uitspreken om het niet erger te maken voor jou.
Dank je Mich75 voor de uitleg. Al iets meer gerustgesteld.

Ja, misschien heeft ze inderdaad ook wel angsten die ze niet kwijt kan om mij niet nog banger te maken. Morgen nieuwe dag en nieuwe mogelijkheden om erover te praten. Mss ook gewoon nog eens goed praten met de Fertiliteitsarts 22/6 en de vroedvrouw.

Ik ben wel al altijd een stressy en angstig persoon geweest, zeker voor nieuwe dingen, dus ik zal er goed moeten op letten dat ik mezelf niet verlies in m’n angst.
Lesbische relatie - geen gekende medische problemen
Dec 20 - Jun 21: 6 x IUI Neg
Sept 21: ICSI 1: 16 eicellen - 13 bevrucht - 9 embryo’s (OHSS + Freeze all)
Nov 21: Tp 1.1 (niet doorgegaan)
Mei 22: poging 2 Tp 1.1 Miskraam
Sept 22: TP 1.2 💙🍀 31/05/23

Sproetje
Berichten: 770
Lid geworden op: 4 december 2020, 15:14

Re: De keuze van IUI naar ICSI

Bericht door Sproetje » 10 juni 2021, 21:47

Hillie schreef:
10 juni 2021, 19:05
Ma sproetje toch!
Ik moest ook even schrikken toen de dokter die verplichte zin zei van iets meer kans op afwijkingen. Gelukkig heeft ze daar ook meteen een belangrijke kanttekening bij gemaakt: de echte geboortecijfers tonen maar een klein beetje meer kans, maar dat heeft ook vooral te maken met de groep van mensen die icsi laat toepassen! Bij natuurlijke geboortes heb je een zeer diverse groep van vruchtbare vrouwen. Bij icsi kom je eerder terecht bij vrouwen die al heel wat ouder zijn, of onderliggende problemen hebben (en uiteraard ook nog de vrouwen wiens partner minder goed sperma heeft). Daar zou je sowiezo iets meer kans hebben op afwijkingen, of ze nu icsi doen of natuurlijke zwangerschap. Dus mijn dokter gaf dat veel meer kans als verklaring, dan het feit dat zij 'voor god' spelen en de sterkste zwemmer zelf kiezen.
Mijn Fertiliteitsarts noemt me nog jong (34) dus zou de kans minder groot moeten zijn dat er iets afwijkend is. Er zijn ook geen genetische afwijkingen gekend in mijn familie. Ik zal gewoon vertrouwen moeten hebben dat alles goed goed komt zeker? Wel moeilijk, maar het zal toch moeten. Mss dat ik het nog eens laat vallen op m’n 2de gesprek met de Fertiliteitsarts 22/6. En ook gewoon eerlijk zijn dat ik heel veel schrik heb.
Lesbische relatie - geen gekende medische problemen
Dec 20 - Jun 21: 6 x IUI Neg
Sept 21: ICSI 1: 16 eicellen - 13 bevrucht - 9 embryo’s (OHSS + Freeze all)
Nov 21: Tp 1.1 (niet doorgegaan)
Mei 22: poging 2 Tp 1.1 Miskraam
Sept 22: TP 1.2 💙🍀 31/05/23

Ada
Berichten: 176
Lid geworden op: 5 juni 2021, 15:55

Re: De keuze van IUI naar ICSI

Bericht door Ada » 11 juni 2021, 21:31

-
Laatst gewijzigd door Ada op 12 januari 2022, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
2019 4x iui ❌
2020 1x iui, 2x icsi ❌ ---- icsi 3 - 💙
2022 start brusje - fet 1-3 ❌
Nov 22 icsi 4 - biochemische zws
Feb 23 icsi 5 - 1 verse tp 🐣, 2 ❄️

Sproetje
Berichten: 770
Lid geworden op: 4 december 2020, 15:14

Re: De keuze van IUI naar ICSI

Bericht door Sproetje » 11 juni 2021, 22:37

Ada schreef:
11 juni 2021, 21:31
Ik weet niet of het iets voor jou is, maar misschien kan het helpen om te vragen of je ondersteuning kan krijgen van een psycholoog die verbonden is aan het centrum waar je gaat? Ik heb dat zelf ook gedaan en dat heeft mij wel geholpen. Iemand die naar je luistert zonder dat je moet rekening houden met die persoon (want ik was ook heel hard aan het afzien en tegelijk probeerde ik mijn omgeving te sparen).

Ik vond dat ook eng van die icsi. Maar ik troostte mezelf dan wat met dat icsi vooral toegepast wordt, wanneer er “minder goed sperma” is en de reden voor icsi bij ons is dat het donorzaad ingevroren geweest is, maar het heeft normaal wel een goede kwaliteit.

Ik herken me trouwens ook wel in dat gevoelige/angstige. Het is goed dat je dat van jezelf weet. Ik kan alleen maar zeggen dat je er genoeg over moet praten met de juiste mensen en jezelf ook de ruimte geven om al die dingen te voelen. Ik had een heel ondersteunende arts en in combinatie met die psycholoog ben ik erdoor geraakt. Al moet ik wel zeggen dat het nu, na mijn zwangerschap en bevalling toch ook nog wat zijn sporen nalaat. Een soort ongeloof dat dingen van de eerste x goed kunnen gaan. Ik heb heel veel tegenslagen gehad, zowel tijdens mijn traject als tijdens mijn zwangerschap en bevalling. Maar mensen zijn veerkrachtig, ik weet dat ik nog veel tijd (en de juiste hulp) nodig zal hebben om alles te verwerken, maar ik zou het zo opnieuw doen. Het is wat cliché maar het is echt álles waard…
Dank je Ada om je verhaal te delen. Het is inderdaad mss een idee om eens te vragen voor iemand om mee te praten.
Mensen zijn idd veerkrachtig. Ik hou wel vol. Maar het is gewoon allemaal zeer beangstigend.
Lesbische relatie - geen gekende medische problemen
Dec 20 - Jun 21: 6 x IUI Neg
Sept 21: ICSI 1: 16 eicellen - 13 bevrucht - 9 embryo’s (OHSS + Freeze all)
Nov 21: Tp 1.1 (niet doorgegaan)
Mei 22: poging 2 Tp 1.1 Miskraam
Sept 22: TP 1.2 💙🍀 31/05/23

Sproetje
Berichten: 770
Lid geworden op: 4 december 2020, 15:14

Re: De keuze van IUI naar ICSI

Bericht door Sproetje » 22 juni 2021, 21:52

Vandaag de uitgebreide uitleg gekregen over icsi. Hele lieve vroedvrouw. Alles super goed uitgelegd. Ik heb m’n bezorgdheden kunnen uiten en ze heeft me op een of andere manier wel gerustgesteld. Het is allemaal veel duidelijker geworden wat er mss zit aan te komen.
Mijn AMH waarde was ook binnen. Met een sublieme waarde van 10,4 (ik ben 34 jaar en voor mijn leeftijd zou de waarde gemiddeld 5 zijn) en op de echo ongeveer een 10 kleine follikels te zien per eierstok zou ik dus vrij vruchtbaar moeten zijn. Ik zou dus met de laagste dosis van stimulatie moeten beginnen. Dit geeft me al een geruster gevoel omdat ik dan mss wel minder last zal hebben van de hormonen.
Nog 1 wachtweek nu en dan weet ik of mijn laatste IUI poging gelukt is of niet. Zo niet dan stappen we over naar ICSI met een rustmaand er tussen. Ik vind het nog steeds allemaal spannend. En ben nog steeds angstig. Vooral om pijn te hebben. De grootste schrik heb ik voor de punctie. Mijn linker eierstok ligt hoog tegen mijn buikwand en ik ben bang dat ze zodanig zullen moeten “koteren” om er bij te geraken dat het pijn zal doen. De vroedvrouw zei dat ik dat zeker moest melden en ze me dan wellicht wat meer verdoving zullen geven. Maar toch... zal het eerst moeten ervaren vooraleer ik geruster zal zijn.
Ik moet dit traject al elke keer in m’n eentje doorstaan door Corona. Mijn vriendin mag nergens naar mee (behalve de beprekingen over het traject) maar ook met de punctie zal ze er niet bij mogen zijn. Tenzij de maatregelen nog versoepelen tegen augustus.. maar ik heb er geen goed gevoel bij. Dat is wel wat zonde. Ik zou me veel geruster voelen en mss iets meer ontspannen. Maar het is niet anders.

Spannende week nog, en indien negatief komen er nog spannende tijden aan.

Grtjs

Sproetje
Lesbische relatie - geen gekende medische problemen
Dec 20 - Jun 21: 6 x IUI Neg
Sept 21: ICSI 1: 16 eicellen - 13 bevrucht - 9 embryo’s (OHSS + Freeze all)
Nov 21: Tp 1.1 (niet doorgegaan)
Mei 22: poging 2 Tp 1.1 Miskraam
Sept 22: TP 1.2 💙🍀 31/05/23

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten