Invloed cycluslengte op IVF kansen

IVF Forum
Plaats reactie
Margootje
Berichten: 249
Lid geworden op: 17 oktober 2021, 21:17

Invloed cycluslengte op IVF kansen

Bericht door Margootje » 12 januari 2022, 9:28

Hi dames
Een nieuwe dag een nieuwe bezorgdheid.

Ik heb gaandeweg een vrij korte cyclus gekregen, gemiddeld 26.5 dagen (schommelend tussen 24 en 28 dagen). Jaarlijks neemt het sterk af.

Nu lees ik overal op het internet dat een korte cyclus weinig goeds belooft voor zwangerschap, natuurlijk Γ©n ivf.
Heeft natuurlijk te maken met het belang folliculaire en luteale fase.

Slaagkansen IVF liggen bij korte cycli (26 dagen en minder) 3x lager dan bij normale cycli (27 dagen en meer).

Zijn er verhalen van mensen die ondanks hun korte cyclus toch zwanger zijn geraakt?
Was dit in een cyclus die voor hen langer was dan normaal (dus uitzonderlijk toch 27 dagen of meer)?
Of kΓ‘n het ook in een korte cyclus?
Of kan het dan sowieso gewoonweg niet?

Als ik op deze site "google" op verhalen van dames met korte cycli zie ik geen enkele succes story in hun banner...lijken allemaal opgegeven behandelingen?

Een recent wetenschappelijk artikel hierover: https://www.researchgate.net/publicatio ... _women_ref.
40 j. (B)AM met gekende donor
IUI 1-3 (Herfst '21): x
Hysteroscopie: vaststelling cervicale stenose
ICSI1 (Lente '22): 18 rijp > 12 bevrucht > OHSS & freeze-all van 2 cryo's
Zomer '22: In verwachting

Ada
Berichten: 176
Lid geworden op: 5 juni 2021, 15:55

Re: Invloed cycluslengte op IVF kansen

Bericht door Ada » 12 januari 2022, 12:44

*
Laatst gewijzigd door Ada op 27 februari 2022, 9:32, 1 keer totaal gewijzigd.
2019 4x iui ❌
2020 1x iui, 2x icsi ❌ ---- icsi 3 - πŸ’™
2022 start brusje - fet 1-3 ❌
Nov 22 icsi 4 - biochemische zws
Feb 23 icsi 5 - 1 verse tp 🐣, 2 ❄️

Margootje
Berichten: 249
Lid geworden op: 17 oktober 2021, 21:17

Re: Invloed cycluslengte op IVF kansen

Bericht door Margootje » 12 januari 2022, 14:36

Hallo Ada,

Dank je wel om de tijd te nemen om een antwoord te schrijven!
Ik ben meteen wat gerustgesteld.

Van harte proficiat met je kindeke <3 <3
En je hebt nog 4 pogingen klaar liggen voor gebruik, dus jij bent even gerust! Zalig moet dat zijn :) Zeker na de lange weg die je hebt afgelegd.

Het lijkt me dan inderdaad een kwestie zijn van een arts die aandacht heeft voor de persoons-specifieke details...
Je leest vaker dat de luteale fase korter is en dan wordt er progesteron (utrogestan) toegediend.
Bij mij is denk ik echter vooral de folliculaire fase heel kort, 10 dagen soms maar. Alsof mijn eitjes haast hebben. Ik las net op reddit dat het zou kunnen te maken hebben met oestrogeen tekort en laag BMI.

Nu weet ik dat ik daar op moet doordrukken, dat de arts dat goed inziet.

De succesverhalen hier op het forum doen echt zoveel deugd. Dat vrouwtjes die gesteld zijn nog de moeite doen om ex-lotgenoten te ondersteunen, dat is sisterhood :)

Dankjewel x
40 j. (B)AM met gekende donor
IUI 1-3 (Herfst '21): x
Hysteroscopie: vaststelling cervicale stenose
ICSI1 (Lente '22): 18 rijp > 12 bevrucht > OHSS & freeze-all van 2 cryo's
Zomer '22: In verwachting

Ada
Berichten: 176
Lid geworden op: 5 juni 2021, 15:55

Re: Invloed cycluslengte op IVF kansen

Bericht door Ada » 12 januari 2022, 14:50

*
Laatst gewijzigd door Ada op 27 februari 2022, 9:31, 1 keer totaal gewijzigd.
2019 4x iui ❌
2020 1x iui, 2x icsi ❌ ---- icsi 3 - πŸ’™
2022 start brusje - fet 1-3 ❌
Nov 22 icsi 4 - biochemische zws
Feb 23 icsi 5 - 1 verse tp 🐣, 2 ❄️

Margootje
Berichten: 249
Lid geworden op: 17 oktober 2021, 21:17

Re: Invloed cycluslengte op IVF kansen

Bericht door Margootje » 12 januari 2022, 21:10

Het is idd een gekke gedachte dat je je jaren zo erg verdiept in een bepaalde materie die een hoogst persoonlijk doel dient, het krijgen van je kindje, maar dat je in je nabije omgeving niet met die kennis kan uitpakken en er ook op het werk geen promotie mee kan pakken, en op een bepaald moment de opgedane kennis voor jezelf ook zijn nut bewezen maar volbracht heeft.

Maar ik ben maar wat blij dat jullie ervaringsdeskundigen het nog willen delen! Het geeft steun in deze eenzame tijd.

Ik ga in het Middelheim ziekenhuis in Antwerpen. Als het daar niet lukt of als ik de indruk zou krijgen dat ze niet naar m’n lichaam luisteren dan kan ik ook naar Jette, dat is ook niet zo ver voor me. Te zien of ze BAM aanpakken. PrivΓ© praktijk klinkt wel goed, dan heb je ze echt voor jezelf he. Kost wel wat meer dan heb je ook wat.

Dank voor het advies Ada πŸ™πŸΌ
40 j. (B)AM met gekende donor
IUI 1-3 (Herfst '21): x
Hysteroscopie: vaststelling cervicale stenose
ICSI1 (Lente '22): 18 rijp > 12 bevrucht > OHSS & freeze-all van 2 cryo's
Zomer '22: In verwachting

mich75
Berichten: 2981
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Invloed cycluslengte op IVF kansen

Bericht door mich75 » 12 januari 2022, 21:57

Er zijn hier wel meerdere succesverhalen van dames die niet de beste vooruitzichten hadden.

De verhalen zijn niet altijd makkelijk terug te vinden omdat je de juiste zoektermen moet hebben uiteraard.

Ik zit ondertussen al bijna 8 jaar op dit forum en heb dus wel al wat verhalen zien passeren, soms ook wat raad of een duwtje in de rug gegeven.
Ik heb al vaak grote ogen getrokken als ik lees welke aanpak sommige (gerenommeerde) artsen/centra hebben, maar zolang jij als patiΓ«nt niet inziet of weet dat het totaal de verkeerde is, dan kom je niet vooruit.

En onze grootste vijand is meestal de tijd, dus ergens blijven hangen waar ze je niet kunnen helpen is echt niet bevorderlijk om je kinderwens te vervullen.

Bottomline is ga naar een arts/centrum met een goede reputatie en hier zitten genoeg ervaringsdeskundigen om te helpen.

Ik ben destijds ook in de val gelopen om verhalen te zoeken waarbij het toch lukte, als het voor iemand anders lukt, dan kan het bij ons ook en daarom te lang blijven stilstaan. Ook al kreeg ik langs alle kanten de raad om van centrum te veranderen, er waren anderen die wel zwanger geraakten, dus zou het ons ook wel lukken.

Er gebeurden heel wat fouten, de meeste heb ik pas achteraf beseft omdat ik ondertussen veel meer kennis had.

Maar uiteindelijk is het goedgekomen en mijn arts zegt dan de aanhouder wint...
2010: start kinderwens
2014: start mmm​
03/15: overstap Jette ​ 08/15 start icsi-d
03/17: dochter (icsi-d 6)​ 12/17: start brusje
09/18: start ecd
06/19: twins
11/20: start brusje
01/22: dochter
01/23: start brusje --> onverwacht einde verhaal 😭😭😭

Ada
Berichten: 176
Lid geworden op: 5 juni 2021, 15:55

Re: Invloed cycluslengte op IVF kansen

Bericht door Ada » 13 januari 2022, 20:53

*
Laatst gewijzigd door Ada op 27 februari 2022, 9:31, 1 keer totaal gewijzigd.
2019 4x iui ❌
2020 1x iui, 2x icsi ❌ ---- icsi 3 - πŸ’™
2022 start brusje - fet 1-3 ❌
Nov 22 icsi 4 - biochemische zws
Feb 23 icsi 5 - 1 verse tp 🐣, 2 ❄️

Anqui
Berichten: 82
Lid geworden op: 12 juli 2017, 21:33

Re: Invloed cycluslengte op IVF kansen

Bericht door Anqui » 16 januari 2022, 21:00

Hoi
Bij ons is het inmiddels al ruim drie jaar geleden toen we de laatste keer Jette binnenstapte. ik heb een cyclus van 25 a 26 dagen en we hebben ondertussen twee kindjes van 5 en 2 jaar. We zijn gestart in het Middelheim, daar zei men "er zouden mensen voor tekenen voor zo'n korte cyclus, je heb meer kansen". In Jette zag men dit ook niet als een probleem maar we moesten telkens wel zeggen dat mijn eerste follikelmeting sneller moest gebeuren (vanaf dag 8 ipv 11). Ook waren mijn follikels niet altijd voldoende groot om een pick-up te doen dus het was telkens wel een beetje zoeken naar het juiste moment voor een inseminatie of pick-up. Onze oudste dochter is zonder hulp tussen twee IVF beurten gekomen en onze tweede dochter is er uiteindelijk gekomen met IUI. Ik had toen vier follikels maar eigenlijke allemaal net iets te klein, toch heeft men inseminatie gedaan ( tegen de regels in want vier follikels is teveel risico op meerling zwangerschappen). Uiteindelijk ben ik toen zwanger geworden van een tweeling één heeft nooit een hartslag gehad en het andere kindje is uiteindelijk onze tweede dochter. Dus het kan echt wel en ik moet er nog bij vermelden dat ik bij de jongste dochter 39 jaar was en bij de tweede dochter was ik al 42 jaar wat natuurlijk ook niet in ons voordeel was, we zijn in totaal wel 8 jaar bezig geweest.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten