Te laag progesteron gehalte

NatSar
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 maart 2010, 17:08

Te laag progesteron gehalte

Bericht door NatSar » 24 maart 2010, 9:02

Hallo allemaal,

Ik heb maandag mogen vernemen dat ik pril zwanger ben.
Helaas vertelde de gyn mij er meteen ook bij dat mijn progesterongehalte te laag staat. Nu moet ik om de 3 dagen een injectie krijgen. Heeft iemand dit nog voor gehad en toch een geslaagde zwangerschap achter de rug?

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 24 maart 2010, 10:07

Hey Natsar,

Kheb het zelf niet meegemaakt, dus ik kan je niet helpen... Toch even een berichtje om je veel sterkte toe te wensen, 't moet wel heel moeilijk zijn voor je nu.

Hopelijk komt alles goed!!!

Katleentje
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 augustus 2009, 19:00

Bericht door Katleentje » 24 maart 2010, 10:56

Hey Natsar,

Toen ik mijn bloednameresultaten kreeg, had ik net mijn "menstruatie" gekregen. Bleek dat mijn hcg wel positief stond, maar de ondersteunende hormonen, progesteron en oestradiol, te laag.
Ben toen gewoon verder gegaan met mijn Utrogestan te nemen (was er twee dagen ervoor mee gestopt omdat ik mijn maandstonden had), en drie dagen na de bloedname moest ik opnieuw laten testen.
Toen was alles wel mooi gestegen en intussen ben ik 19 weken zwanger!

Ik heb nog al verhalen gehoord van mensen bij wie de progesteron laag stond in het begin hoor, en die moesten ook ofwel injecties ofwel utrogestan bijnemen.

Succes!!!

wat is er mis?
Berichten: 8877
Lid geworden op: 13 mei 2008, 16:56

Bericht door wat is er mis? » 24 maart 2010, 11:00

Ik weet niet of het helemaal hetzelfde is maar hier mijn verhaal.

Toen ik een positieve bloedtest had, stond mijn hcg vrij laag maar toch genoeg om zwanger te zijn. De bloedafname nadien kreeg ik te horen dat mijn oestradiol en progesteron te laag stonden. Ik was wel nog verder bezig met Utrogestan en dat is het enige wat ik heb moeten doen. Een week later stond alles terug perfect.
Mijn zoontje zit nu id crèche :D .

Liefs,

Bokje

NatSar
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 maart 2010, 17:08

Bericht door NatSar » 24 maart 2010, 11:47

Oh, ben toch al een beetje gerustgesteld nu.
Moet morgen opnieuw naar de gyn voor een nieuwe bloedafname om te kijken of die progesteron al wat gestegen is.
Ik keek altijd zo uit naar de moment waarop ik zou horen dat ik zwanger zou zijn. Had nooit gedacht dat ik doodsbang zou zijn, nu het zover is.

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 24 maart 2010, 11:50

Ah, das wel herkenbaar ook voor mij en voor vele anderen hier! Die eerste weken zwanger vond ik veel erger dan de wachtweken waar je 't nog niet wist... Nu weet je dat er "iets" zit hé, en je wil 't voor geen goud meer afgeven!

Veel succes!

Cassyke
Berichten: 2048
Lid geworden op: 1 oktober 2009, 13:19

Bericht door Cassyke » 24 maart 2010, 12:04

Same here,

Ik zei (en zeg nog :roll:) altijd: "eerst afwachten, er kan nog van alles gebeuren". Ik kan maar niet 'genieten' van mijn zwangerschap en dit komt puur door die angst om ons foempeke te verliezen. Het is ietsjes gebeterd sinds ik voorbij de 12w ben (ben 13w2d zwanger) maar toch... Bij mij komt het vooral omdat ik al 3x een bloeding heb gehad :? Ik leef momenteel van echo tot echo...
Natsar: ik hoop zo dat je bloedafname oke is en dat je kunt beginnen aftellen naar die 12w-grens!

Greetz
Cassyke :D

http://onvervuldewens.blogspot.com/

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 24 maart 2010, 12:09

Ik heb continu bloed verloren van week 8 tot week 14... Ja idd dat doet wat met je. Ik kon ook niet genieten en was altijd bang. Ik dacht dat bloedingen en zwanger zijn niet samen gingen maar je hoort 't toch veel hoor.

Kzou graag zeggen dat het bang zijn weggaat, maar bij mij was dat niet zo. Het betert wel, maar helemaal weggaan doet 't niet.

Je moet maar denken dat het erbij hoort, bij het mama zijn. We willen nu eenmaal 't beste voor onze kindjes, en bang zijn (voor de mama) hoort daarbij denk ik.

Cassyke
Berichten: 2048
Lid geworden op: 1 oktober 2009, 13:19

Bericht door Cassyke » 24 maart 2010, 12:12

Dat is waar Loeki!!!

Hebben ze bij jou een oorzaak gevonden?
Bij mij was het bij de eerste bloeding een loslating maar de twee andere was er niets te zien :roll:

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 24 maart 2010, 12:17

Op de moment zelf niet. Rond 14 weken hebben ze wel gezien dat mijn placenta over de baarmoederhals lag. Die zou door te groeien de bloedingen veroorzaakt hebben, maar ze konden dat niet zien op echo omdat voor 13-14 weken de placenta niet groot genoeg is.

Een paar dagen nadien is de bloeding dan gestopt, nochtans heeft de placenta voor de baarmoederhals gelegen tot de 18e week ofzo... :?:

Cassyke
Berichten: 2048
Lid geworden op: 1 oktober 2009, 13:19

Bericht door Cassyke » 24 maart 2010, 12:31

Ik had inderdaad al gehoord dat dit de reden kon zijn... Ach ik zal wel zien he, ik hoop gewoon dat het de laatste was! :wink:

Ja dat is heel raar! Gelukkig heb je een schattig bolleke gekregen en is dit nog maar een nare droom :D
Bedankt voor de info!

Kimzie
Berichten: 843
Lid geworden op: 28 september 2009, 17:36

Bericht door Kimzie » 24 maart 2010, 13:51

Natsar,
't Is niet dat ik je geen hoop wil geven, maar ik wil toch ook mijn ervaring hiernaast zetten. Ik had ook een veel te laag progesterongehalte en heb uiteindelijk een miskraam gehad op 6 weken. Ze zeiden mij op voorhand dat het twee kanten uitkon: je hebt 50% kans dat het goed komt en 50% kans dat het niet goed komt, maar hé, bij mij is het niet goed gekomen, dus dan moet jij tot de andere 50% behoren!
Ik duim voor je hoor!

NatSar
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 maart 2010, 17:08

Bericht door NatSar » 24 maart 2010, 14:25

kimzie,
Heb jij dan ook die spuitjes gekregen of enkel de verhoogde dosis utrogestan?
Was dat laag progesterongehalte ook bij IVF?

Kimzie
Berichten: 843
Lid geworden op: 28 september 2009, 17:36

Bericht door Kimzie » 24 maart 2010, 23:13

Hey Natsar,

Ik heb hier juist antwoorden rond gekregen van mijn gyn. Een te lage progesteronwaarde duidt erop dat het embryootje niet goed verder ontwikkelt en dat het dus gaat om een zwangerschap die zich mogelijk niet doorzet omdat er iets aan de hand is met het embryo. (En de natuur schakelt vanzelf uit wat niet leefbaar is). Door utro zou dit probleem wel gemaskeerd worden, maar het blijft hetzelfde probleem natuurlijk. Dus ik snap niet zo goed waarom er dan injecties worden gegeven of extra utro. De natuur moet hier zijn werk doen. Als het wel om een goed embryootje gaat, zou je progesteron vanzelf moeten stijgen, anders daalt het en heb je een miskraam.
Het hangt er hier wel vanaf over welke waarden we spreken. Ik had aanvankelijk een waarde van 12,57 (met utro). Dit is niet torenhoog, maar is nog binnen het gemiddelde. Toen moest ik stoppen met utro en had ik drie dagen later nog maar een progesteronwaarde van 3,03. Dit is veeeeel te laag. Vanaf het moment dat je boven de 15 komt, zit je goed. Ik heb een week later dan ook een miskraam gehad. Nochtans zat mijn HCG telkens goed hoog (sommige mensen dachten al dat het een tweeling zou zijn omdat het zo hoog stond).
Ik duim voor je dat het voor jou anders mag aflopen!

NatSar
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 maart 2010, 17:08

Bericht door NatSar » 25 maart 2010, 7:56

Hey kimzie,

jammer voor je dat het zo is moeten lopen.
Ik weet inderdaad dat een laag progesterongehalte en dan vooral bij niet IVF geen goed teken is.

Tijdens de luteale fase van de cyclus blijft er normaal gezien een corpus luteum achter. Dat corpus luteum zorgt voor de aanmaak van progesteron. Nu is het zo dat het bij IVF kan zijn dan dit corpus luteum niet of minder werkt. Dit komt door de hormonen die je voor die eicelrijping moet spuiten/slikken.
Vandaar al het toedienen van utrogestan net na de tp. Zodat het embryo zich toch kan innestelen.
Nu ja ik weet dat er een kans bestaat dat het mis loopt, maar ik probeer niet teveel te doemdenken.
Het moet toch zijn dat onze gyn er nog in gelooft.

Weet je wat ik wel heel raar vind, is dat jouw gyn je aanmaande om te stoppen met utrogestan ookal daalden je waarden!
Er zijn echt wel veel vrouwen die utrogestan moeten nemen zelfs bij een gewoon verwekte zwangerschap en bij wie het toch nog goed komt!

M.i. lijkt dit zelfs een beetje een fout van de gyn.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 37 gasten