Op de geboortelijst...

Plaats reactie
jufnel
Berichten: 1052
Lid geworden op: 21 maart 2009, 22:59

Op de geboortelijst...

Bericht door jufnel » 16 juli 2010, 22:43

Aan de ervaren mama's:

over enkele weken ga ik samen met mijn zussen de geboortelijst leggen.. JEUJ! :D

maar heb nog een paar vraagjes:

de babyfoon: ik dacht eraan om zo eentje met een camera te nemen zodat je vanuit de zetel de baby kan zien liggen in zijn bedje (is bij ons 3 verdiepingen hoger dan de living) maar zit daar dan ook nog een extra babyfoon bij die je bijv meeneemt naar je eigen slaapkamer??
Iemand ervaring met zo'n camera-babyfoon?
Of zijn er andere aanraders?

rubberen zitje: ik weet niet hoe het noemt maar ik zie hier en daar zo van die rubberen dingen opduiken waar je baby in kan rechtzitten nog voor ie eigenlijk kan zitten. Wat is de bedoeling daarvan? Iemand ervaring mee?

Angelcare of ander dingetje dat alarm geeft als baby niet meer ademt?

Tummy Tub of badje?

Laat jullie maar eens horen! :D

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 16 juli 2010, 22:58

Zo'n camera babyfoon kreeg ik niet van m'n ventje. :wink: Maar ons huis is helemaal open, we hebben een babyfoon maar gebruiken hem eigenlijk nooit, alleen als Yveske binnen slaapt en wij zijn in de tuin.

Rubberen zitje heet Bumbo seat. Is wel leuk denk ik voor op de lijst, want het kost nogal veel. Vraag er meteen zo'n plateautje bij, daar kan je iets opleggen. Ik hoor wel van mama's dat de meningen over de Bumbo verdeeld zijn, sommige kindjes zijn er dol op, andere moeten er niet veel van weten.

Babysense hebben we wel. Koop iets met matjes voor onder de matras, die zijn naar het schijnt het meeste zeker (hoewel niks een garantie is, anders maar eens kijken bij topicje wiegendoodtest). Dus niet zo'n clip voor op de pamper. Ik wilde dat wel niet op de lijst, ik wilde dat meteen hebben. :oops:

Yveske is altijd in het grote bad geweest. Ik had wel zo'n drijfmatrasje, heel leuk!

Andere ideeën voor op de lijst :

Borstpomp als je borstvoeding gaat geven, of flesjes (grote).
Een park / box
Relax
Babyschommel
Wandelwagen
Herbruikbare luiers
Uiteraard kleertjes, slabbetjes, ...
Bobux slofjes
Speelgoed (schakels :wink: ), oa speelkleed met speelboog, mobieltje om naar te kijken

Goh ja, vanalles dat je niet meteen nodig hebt, want je zal zien dat ze net niet die dingen kopen die je snel nodig hebt... :wink:

Bij Dreambaby heb je ergens een checklist wat er volgens hen allemaal op de geboortelijst hoort. Mss kan je ook daar ideetjes opdoen. 8)

Sterretje
Berichten: 12336
Lid geworden op: 18 december 2007, 15:11

Bericht door Sterretje » 17 juli 2010, 8:00

Hey,

hierbij mijn mening/ervaring/tips

- babyfoon: kan me voorstellen dat dit onmisbaar is, als je babytje enkele verdiepingen hoger slaapt.
Waarom zou je een camera willen?
zelf heb ik er geen ervaring mee of behoefte aan.
Ik vond een standaard babyfoon wel voldoende.

- bumbo seat: zelf aangekocht (ong 50 euro) toen baby 3 maanden was. Ze moeten al zelf hun hoofdje kn rechthouden vooraleer ze er in mogen EN,het mag dan in het begin pas voor enkele minuten zijn.
Wij vinden het handig: als eetstoel te gebruiken voor op reis, op verplaatsing.
je baby snel ergens dicht bij je te zetten als je zelf je handen niet vrij hebt: vb tijdens het eten maken, tijdens het forummen ;). sommigen gebruiken hem onder de douche, ...
'k vind het handig en ben blij dat ik hem gekocht heb.

Een relax is onmisbaar, en vd babyschommel ben ik ook content.

- Badje: ik heb een klein babybadje op staander op de lijst gezet. er stond ook op de lijst: bademmer. Dit had ik nu nog nooit 'life' gezien en ik ging ervanuit dat dit een gewone emmer was om te vullen, maar het bleek dus een echt badje te zijn, een grote kuip dus.
Ik heb de kuip (tubby tub achtig dus) veel meer gebruikt dan het kleine badje. Amber is nu 8 maand en ik MOET nu wel afscheid van het ding nemen. Superhandig!
Ze gaat ook dikwijls mee in het grote bad, en daarvoor had ik een badsteun. Ook onmisbaar eigenlijk.

Er zijn hier verder nog enkele topics met tips en benodigdheden die je zeker nodig hebt.

Veel plezier met het kiezen, vond ik echt het leukste aan mijn zwangerschap!

wat is er mis?
Berichten: 8877
Lid geworden op: 13 mei 2008, 16:56

Bericht door wat is er mis? » 17 juli 2010, 8:12

En hier zie je dan weer hoe de meningen/ervaringen verschillen.

Ik vond/vind de Bumbo seat helemaal niet praktisch en zijn geld eigenlijk niet waard. Nu wij hbb hem gekregen (tweedehands) dus voor ons was het natuurlijk wel zijn geld waard :wink: . Maar Kaan zit er niet graag in. Dus ja, weinig gebruikt eigenlijk. Hij staat meer in onze weg dan wat anders.
Kaan kan ook niet stilzitten, dus dan is dat geen goed zitje. Hij wil zich altijd rechtop duwen. Eten geven erin gaat ook niet want hij maakt zich boos erin.

Voor het bad hadden we een gewoon klein babybadje. Heel simpel ding. Niet op een staande of zo. We zetten het steeds gewoon in het grote bad. Ondertss gaat Kaan in het grote bad zelf.
Ik weet wel vel ve collega dat die heel content was over de Tummy tub. Ze had me zelfs aangemaand om het ook te kopen, wat ik dus niet gedaan heb :oops:

Een borstpomp zou ik persoonlijk niet onmiddellijk op de lijst zetten. Je moet eens gaan luisteren bij de mutualiteit (bij sommige krijg je die gratis te leen, bij andere zeer klein huurbedrag).

Een eetstoel kan je ook op de lijst al zetten. Net zoals een autostoel (allemaal niet onmiddellijk nodig).

Qua babyfoon heb ik recent een gewone basic gekocht. Tevreden over. Geen videofoon, geen temperatuuraanduiding, geen terugspreekfunctie (had dat wel - behalve video - op de vorige die stuk is) maar gebruikte dat niet.

Liefs,

Bokje

Sterretje
Berichten: 12336
Lid geworden op: 18 december 2007, 15:11

Bericht door Sterretje » 17 juli 2010, 8:22

Oh ja, over de bumbo wou ik eigenlijk nog zeggen: 'k zou er geen tweede keer zo veel geld aan geven. eigenlijk wordt de seat veel teweinig gebruikt in verhouding tot de relax/park/eetstoel... maar voor op de lijst is het wel een mooi geschenk...

Vereltje
Berichten: 1948
Lid geworden op: 16 mei 2008, 10:02

Bericht door Vereltje » 17 juli 2010, 14:13

Wij hebben een gewone babyfoon, zonder terugspreekfunctie of camera, en heel tevreden over. Je leert snel de geluidjes kennen die je kindje maakt dus hoef je er eigenlijk geen beeld bij. Enfin dat is toch mijn ervaring.

Wij hebben ook een gewoon klein badje, met een dubbele wand zodat het water lekker warm blijft, maar onze dochter is het toch al beu voor het water de kans krijgt om af te koelen :lol:
Met die tummy tub heb ik geen ervaring, ik ken eigenlijk ook niemand die er één heeft.

Zoals hier al gezegd, best dingen op de lijst zetten die je niet meteen nodig hebt. Wij hebben hier nogal onze plan moeten trekken in het begin, zonder badje, te weinig kleertjes, geen lakentjes voor in de wieg :lol: Gelukkig zijn we plantrekkers, in de lavabo wassen gaat ook hoor :lol:

NatSar
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 maart 2010, 17:08

Bericht door NatSar » 17 juli 2010, 14:43

Wij dachten op onze lijst zo'n angelcare te zetten. Dat geeft ook een signaal als je kindje zou stoppen met ademhalen. Maar zoiets is wel behoorlijk prijzig.
Heeft er iemand ervaring mee?

jufnel
Berichten: 1052
Lid geworden op: 21 maart 2009, 22:59

Bericht door jufnel » 17 juli 2010, 16:06

Bedankt al voor die reacties!

Ik heb gelukkig al veel in bruikleen van mijn zus: park, badje (maar een tummy tub leek me handiger en moet minder water in daarmee dat ik 't vroeg), kinderwagen met reiswieg, afkolfmachine, sterilisator voor flesjes (moet ik wel dezelfde flesjes kopen natuurlijk - AVENT), ...

Kleren heb ik al met hopen :oops: dus dat komt ie de eerste weken/maanden/jaren zeker niet te kort :wink:
Lakentjes had mijn schoonmoeder nog liggen van toen mijn man geboren was en daar zitten echt toffe vintage-stukken tussen dus ik ga die eens wassen met BLAN zodat ze terug spierwit zijn en dan heb ik dat ook al niet nodig.

Van de mutualiteit krijgen we de relax, autostoel en plooibuggy dus moet ook niet op de lijst of gekocht worden.

Sterretje, dus eigenlijk heb jij die bumbo seat gebruikt zoals je een relax gebruikt? Baby kan er zelfstandig inzitten en je kan m in de buurt zetten als je ergens mee bezig bent?

En niemand dus met een camera... 't Zal idd wel zo zijn dat je op den duur de geluidjes wel herkent.
En zo'n babyfoon met camera is ook wel erg duur heb ik gezien :? Nog eens met 't ventje over hebben dan want hem leek 't ook wel leuk...
Ik bedacht me maar, stel dat je vanalles hoort maar blijkt dat je kindje gewoon aan 't dromen is, dan hoeven wij niet helemaal naar boven om te gaan controleren... 3 verdiepingen zijn véél trappen hoor :)

Loeki, herbruikbare luiers? Gebruiken jullie dat? Altijd of af en toe maar eens?

Je weet natuurlijk niet op voorhand "hoe slim" mensen zijn die iets van de lijst kopen he.
Idd als er dingen op staan die je redelijk snel nodig hebt en ze komen pas na een aantal weken/maanden op bezoek.... :roll:
Ik geloof wel dat er op de lijst bij kan staan "dat het artikel de voorkeur van de ouders geniet" maar ja, dan moeten de mensen nog snappen dat dat wil zeggen dat je dat SNEL wil hebben he :wink:

Schakels? (speelgoed) Meer uitleg aub? :wink:
Zo'n kleed met boog moet er idd ook op gezet worden want dat heb ik niet.
Is er voor de rest nog aan te raden speelgoed? Of af te raden????

Babysense is 't zelfde als angelcare??
Een matje dat onder 't lakentje of onder matras ligt dacht ik??
Loeki, is dat alarm bij jullie al eens afgegaan?
En kan je dat ook gebruiken voor in de reiswieg?
Want de eerste weken gaat de baby bij ons op de kamer in een reiswieg slapen.

Iemand ervaring met van die logeer/campingbedjes? Welk merk is aan te raden?
Hebben jullie er een extra matrasje voor gekocht? Ik lees overal dat die matrasje flinterdun zijn en dus erg hard om op te liggen.

Vereltje
Berichten: 1948
Lid geworden op: 16 mei 2008, 10:02

Bericht door Vereltje » 17 juli 2010, 17:15

Wij hebben zo'n tweesecondententje als reisbedje. Daar zit zo'n zelfopblazend matrasje in, en aangezien ik daar zelf heel comfortabel op slaap, veronderstel ik dat een baby die veel minder weegt daar ook wel zacht op ligt. We hebben het voorlopig wel nog niet nodig gehad, dus ik weet niet of Amelie het leuk vindt of niet :D Maar het is in ieder geval een pak compacter dan de meeste reisbedjes.

mindyke
Berichten: 3760
Lid geworden op: 21 maart 2010, 12:44

Bericht door mindyke » 18 juli 2010, 15:45

vanaf wanneer leg je zo een lijst aan?

O en voor degene die nog zelf wat dingen aan willen kopen... baby-dump in roosendaal is echt wel een toffe winkel voor kinderkamers-buggy's-autostoelen, badjes, bedjes enzovoort

Zij garanderen laagste prijs garantie en doen reglmatig acties. wij hebben er nu een reisbedjes met matras gekocht voor 29euro (normaal 69)

heeft er iemand ervaring met een meegroei kussen voor in bad ? we hebben geen grote badkamer dus een apart badje lijkt me weer zo een rompslomp en dit leek wel leuk...

Sterretje
Berichten: 12336
Lid geworden op: 18 december 2007, 15:11

Bericht door Sterretje » 19 juli 2010, 9:00

de meesten leggen hun lijst aan in de 5e-6e zw maand.
Babydump is idd een leuke winkel en ook wel eens koopjes te doen.

Mijn ervaring is wel dat de mensen die vd lijst kopen, en het zelf afhalen, wel weten of het iets is wat drigend nodig is of niet.
de meesten kopen trouwens iets maar halen het niet af, zodat wij het zelf snel konden gaan afhalen.

Oh ja, knuffels krijg je meestal bij de vleet dus die hoef je niet per sé op de lijst te zetten....

Wij hadden ook veel tweedehands gekocht, en nooit spijt van gehad.

Een reisbedje is heel handig maar hebben wij pas gebruikt na enkele maanden. in het begin slapen ze toch altijd in de reiswieg of je wil ze gewoon niet uit logeren brengen :)

cimoca
Berichten: 1972
Lid geworden op: 19 april 2010, 8:40

Bericht door cimoca » 19 juli 2010, 9:32

Sommige kopers van de lijst zijn inderdaad niet al te snugger. Zo had mijn schoonzus iemand die de 2de dag het badje van de lijst gehaald had maar pas op bezoek gekomen is met badje als de baby al 3 maand was. :roll:
Ondertussen had ze dus wel zelf al een tweede gekocht.
Wat ik echt dringend nodig had kocht ik zelf : flessen, sterilisator, badje,...

cinne

jufnel
Berichten: 1052
Lid geworden op: 21 maart 2009, 22:59

Bericht door jufnel » 20 juli 2010, 18:37

Cinne, ik mag hopen dat "ons entourage" dan slimmer is dan dat!
Allez zeg, dat hou je toch niet voor mogelijk!

Bij babydump ben ik ook al geweest en idd al een paar koopjes kunnen doen!

Mindyke, ik mag de lijst gaan leggen op 3/8. Dan ben ik bijna 29w.

juffie
Berichten: 901
Lid geworden op: 11 mei 2009, 10:10

Bericht door juffie » 20 juli 2010, 19:59

Juf Nel,

Een goed idee voor een nieuw topic.
Wij moeten zaterdag voor onze lijst gaan, dan ben ik 28weken.
Voor kleedjes moeten we binnen een maand terugkomen.

Heeft iemand ervaring met een domo-zak.
We hebben al wel een relaxje maar ik vind die domo's wel leuk maar ik weet niet of ze handig in gebruik zijn.Ik denk wel dat wij een angelcare gaan nemen.
Speelmat en mobiel kan ik van een vriendin hebben voor de helft van de prijs.
Ik denk dat de wandelwagen en maxi cosy de duurste dingen bij ons zullen zijn maar maxi cosy zullen we zelf al moeten kopen denk ik.

Veel succes met het kiezen van je lijst allemaal en bedankt ervaren mama's
grtjs
juffie

mindyke
Berichten: 3760
Lid geworden op: 21 maart 2010, 12:44

Bericht door mindyke » 20 juli 2010, 20:00

dan zal ik met men 16weekjes nog even wachten :D
was aan het denken om de lijst bij dreambaby (van cloruyt) te leggen. daar mag je hem zo vroeg leggen als je wilt en je hebt geen aankoopverplichting...

mijn vriendin had zo een babysence en vond het geweldig. ze sliep veel geruster zei ze. het laag bij haar overdag ook gewoon in den box. het enige nadeel was dat telkens je je kindje eruit haalt je het moet afzetten anders piept ie ...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten