Ik heb eens gezocht of hier al een topic over was, maar ik denk van niet dus vandaar dat ik dit even opstart.
Even onze situatie kaderen: Ik ben 29 en mijn man en ik proberen sinds september spontaan zwanger te worden. Aangezien ik in deze hele periode geen eisprong kreeg had ik al een vermoeden, maar sinds vorige week is het bevestigd met een bloedtest: PCOS. Totaal onverwacht werd ook bij mijn man heel slechte zaadkwaliteit geconstateerd. Hij is wel pas sinds februari gestopt met roken dus we hopen ergens nog wel dat het nog zal beteren.
We worden nu dus doorverwezen naar een fertiliteitskliniek. Onze gynaecoloog wil ons koste wat het kost naar Jette zien gaan, maar de afstand schrikt ons wat af (we wonen in hartje Vlaamse Ardennen). Ik werk in Gent dus AZ Sint Lucas of UZ Gent zou op dat vlak toch veel gemakkelijker zijn. Ze beweert echter dat de kansen in Jette veel hoger liggen en dat zeker AZ Sint-Lucas niet ideaal is omdat de eitjes bvb bij IVF na een pick up nog naar het UZ moeten gebracht worden en dat die bij de geringste temperatuurwissel gewoon kunnen afsterven, dat het beter is dat de eicellen als het ware direct naar de kamer ernaast gaan. Ze zegt ook dat mensen op termijn toch vaak overstappen naar Jette en dat het dan vaak al na 1 of 2 pogingen lukt.
Als we dan toch voor Jette zouden gaan: idealiter zou ik dan alle nodige bloedafnames/echo's in Gent willen laten doen aangezien ik dit dan bvb snel tussen het werk door kan laten doen, mijn gynaecoloog stelde ook voor dat zij dit kan doen, maar dat is dan weer in de Vlaamse Ardennen en gezien het feit dat ze nauwelijks avondconsultaties doet is dat ook verre van ideaal. Ik kan wel af en toe van thuis uit werken, maar ik heb begrepen dat ten tijde van hormoonstimulaties er wel regelmatig een echo gedaan moet worden dusja...
Kortom: twijfels twijfels. Qua gemakzucht zou het veel beter in Gent doorgaan allemaal, maar als Jette echt zoveel beter is en zoveel hogere "succesrates" zou ik die gemakzucht heel graag opzij zetten.
Nog mensen met een soortgelijke situatie? Welke kliniek hebben jullie dan gekozen en waarom? Wat zou je zelf aanraden? Mensen die al een kindje hebben gekregen via IUI/IVF/ICSI of andere en in welke kliniek was dat dan? En hoe zit het met wachttijden?
We gaan al zeker op intake in AZ Sint-Lucas (kan al binnen 2 weken), maar ik overweeg om ook nog een afspraak te maken in Jette.
Wat ook speelt: onze nieuwbouw woning (met 2 hopelijk toekomstige kinderkamers
Alle positieve en negatieve ervaringen van Gentse ziekenhuizen en Jette zijn meer dan welkom om ons te helpen in deze beslissing! En ook hoe jij alles geregeld en ervaren hebt? Zijn avondconsultaties e.d. mogelijk etc etc?