Praktische tips peuter + baby

Plaats reactie
Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Praktische tips peuter + baby

Bericht door Loeki » 28 november 2011, 8:21

... in de hoop het hier allemaal te leren... :wink:

Praktijkvoorbeeld.

Je bent alleen thuis met de baby en met de peuter. De baby wil aan de borst (aan de fles, op de arm, whatever), liefst een uurtje ofzo. De peuter die kan zich geen uur alleen bezig houden. Vijf minuutjes wil nog eens lukken. Misschien iets langer met een snack (waarbij je dan je ogen dichtdoet als de helft door de kamer vliegt, want je kan ook niet je peuter in en uit de eetstoel halen met een baby op je arm en je kan hem er ook geen uur laten inzitten zonder doof te worden). Bovendien wordt de peuter jaloers op de baby en gaat erop meppen en slaan als je probeert inventief te zijn en bijvoorbeeld een boekje leest voor je peuter terwijl je baby aan de borst hangt.

Als jullie tips hebben, graag! Zelf kom ik niet veel verder dan snack geven en peuter voor de tv. :roll: En de baby die moet het maar stellen met een kwartier of een half uurtje snacken aan de borst.

nathalie v
Berichten: 2976
Lid geworden op: 16 april 2009, 19:54

Bericht door nathalie v » 28 november 2011, 8:55

ik wil ook leren! :D :wink:

Geen tips Loeki, komt wel!

Sterretje
Berichten: 12336
Lid geworden op: 18 december 2007, 15:11

Bericht door Sterretje » 28 november 2011, 9:10

Hier was't vaak minimum tijd BV geven, en dan A in bed leggen en tijdens het dutje extra aanleggen.
ik had geluk dat het zomer was, ik liet A buitenspelen of in de schommel terwijl ik op t gras zat BV te geven of met I te knuffelen.
I in de draagdoek en dan met A spelen

heb I soms ook al gewoon op de keukenvloer moeten leggen om A te kunnen pakken

proberen om niet boos te worden op peuter op de momenten dat je met baby bezig bent
en verder ja, het klassieke: ook met momenten alleen met peuter bezig zijn, baby ook eens laten huilen,
of zeggen: flinke peuter, ga jij baby even tutje geven?

bij ons lukte het altijd aardig goed. en A was twee dagen van de vijf thuis...

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 28 november 2011, 9:18

De middagdut is hier ook heilig alleen duurt ie maar een uurtje ofzo... :? Baby wacht dan idd vaak om dan eens extra goed te drinken. Dan drinkt ie een uur aan een stuk, valt lekker in slaap, en mama mag er weer uit voor nr 1 die intussen weer wakker is. :(

Baby in de draagdoek en intussen spelen met Yveske lukt niet, is ie ofwel te jaloers voor ofwel te enthousiast (beide resulteren in slaan eigenlijk :roll: ).

Als ik Baby laat huilen even (doe ik idd ook, gewoon van moetes), dan huilt Yveske solidair mee. :? Of andersom, dat doen ze ook... :?

Kon A dan een uur alleen buiten spelen? :shock:

(Natalie jij had zwanger moeten zijn voor mij :wink: )

Sterretje
Berichten: 12336
Lid geworden op: 18 december 2007, 15:11

Bericht door Sterretje » 28 november 2011, 9:20

nee, ik entertainde haar intussen ook buiten hoor, maar't is gewoon makkelijker om haar dan af te leiden.

en I heeft nooit een uur gedronken eigenlijk, korte drinker. gemiddeld 10 minuten per borst in het begin, daarna vaak korter.

'k weet het: ik heb ECHT ECHt ECHT veel geluk gehad
A sliep meestal nog drie tot vier uurtjes in de namiddag!
ik kon zelfs koken en poetsen!

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 28 november 2011, 9:22

Mag ik eens diep zuchten gewoon dan? :P

Yago
Berichten: 1145
Lid geworden op: 7 mei 2010, 17:35

Bericht door Yago » 28 november 2011, 9:24

heb alleen een baby maar wat lijkt je situatie mij moeilijk!!!! ik met baby combineren met een puppy (die nog niet zindelijk is) en zelfs dat lukt mij niet! :D
in de zomer lijkt mij toch ook een stuk makkelijker

Sterretje
Berichten: 12336
Lid geworden op: 18 december 2007, 15:11

Bericht door Sterretje » 28 november 2011, 9:26

ja hoor

en ik leef zo met je (jullie) mee

op tijd genieten is de boodschap en heel veel 'foert' leren zeggen!

'k vind het nu zelfs lastiger dat I groot is: dutjes gebeuren enkel nog in bedje, de groentepapjes, fruitpapjes op uur en tijd, ... zo veel meer rekening mee te houden dan enkele maanden geleden.

Elke2
Berichten: 409
Lid geworden op: 11 juli 2010, 21:46

Bericht door Elke2 » 28 november 2011, 11:26

Hier dezelfde situatie. Zoontje van 19 maanden en dochtertje van net 2 maanden. Ik ben tijdens de week altijd alleen thuis met beide kindjes en dochtertje was tot vorige week een echte huilbaby met last van reflux. Heb er echt uren en uren mee rondgewandeld terwijl zoontje er wat verloren bijliep :(

Ik ben altijd heel blij als het weer het toelaat om naar buiten te gaan. Beide kindjes goed induffelen en allemaal samen naar buiten. Zij in de draagzak of wandelwagen. Dan wandel ik wat rond in de tuin met haar. Zoontje kan zich buiten meestal goed bezighouden. Achter de poezen of achter een bal lopen,.. Als dochtertje slaapt probeer ik mij wat meer met zoontje bezig te houden door eens achter hem te lopen ofzo.

Als we binnen blijven kan hij zich veel moeilijker alleen bezig houden. En dan kan hij echt de aandacht opeisen op momenten dat ik die moeilijk kan geven. VB tijdens de borstvoeding. Ook hier zijn tips altijd welkom!

Nijntje9
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 mei 2009, 11:08

Bericht door Nijntje9 » 28 november 2011, 11:29

Hier ook een zoontje van 22 maand en dochter van 10 weken die minstens een half uur van de borst drinkt. De oudste gaat twee dagen naar de opvang en we zijn dus drie dagen met z'n drie thuis.

Wat ik eens ergens gelezen heb is om te proberen voor de voeding wat quality time door te brengen met de oudste zodat ze wat reserve hebben, maar dit is niet altijd haalbaar natuurlijk. Ook kan je een favoriet speeltje enkel bovenhalen tijdens de borstvoeding, zodat dit een leuk moment wordt voor Yveske ook.
Mijn zoontje kan zich gelukkig meestal wel een tijdje bezig houden, maar ik probeer soms toch ook een boekje klaar te leggen of een puzzel naast me op de zetel of we zingen samen liedjes. Als hij zich dan begint te vervelen, dan heb ik toch iets voorhanden om af te leiden. Lees net dat Yveske dan begint te slaan op de baby. Ik neem aan dat je dan wel duidelijk maakt dat dit niet mag. Ik probeer ook veel te verwoorden dat ik nu zusje eten moet geven, maar dat we daarna samen iets zullen doen. Ik heb toch de indruk dat ze dit al beginnen te begrijpen, al is het tijdsperspectief nog wel moeilijk natuurlijk.
De tv wordt hier vooral 's avonds wel eens opgezet, want als hij moe wordt, dan begint hij nog meer kattekwaad uit te steken. Dat vind ik nog het moeilijkste: het kattekwaad uitsteken terwijl je zelf met een baby aan de borst zit en dus moeilijk kan ingrijpen.
Het is alleszins niet eenvoudig met zo'n twee kleintjes alleen.

Wappie
Berichten: 3749
Lid geworden op: 7 oktober 2008, 9:56

Bericht door Wappie » 28 november 2011, 11:57

Dames,

Nu is het even mijn beurt om een pluim op jullie hoed te zetten! Wat moet het moeilijk zijn om je aandacht te verdelen tussen een peuter en een kleine baby. Ik kan er niet van mee spreken, hoewel iedereen altijd denkt dat een tweeling veel werk is (wat ook wel zo is natuurlijk :wink: ) ik denk met momenten dat het nog zwaarder is voor peuter/baby combinatie. Mijn jongens zijn mekaar altijd gewend geweest, kort gezegd, ze weten niet beter als dat ze elkaar hebben! En ik denk dat je peuter daar ook wel zal ingroeien op termijn, maar dat het in het begin veel zoeken is naar een perfect evenwicht (als dat al bestaat :? ).
Dus veel raad kan ik jullie niet geven maar ik wil iedereen dat het nodig heeft een hart onder de riem steken. Als mama zijn jullie schitterend bezig! Alleen maar door jullie af te vragen hoe het nóg beter kan bewijst maar even wat jullie allemaal niet willen doen voor jullie schatjes :D

JD
Berichten: 1468
Lid geworden op: 9 mei 2007, 16:04

Bericht door JD » 28 november 2011, 13:27

Loeki,

Ik heb hier ook al met de handen in het haar gezeten hoor omdat de twee zonen net op hetzelfde moment aandacht/eten nodig hadden hoor. Pasklare antwoorden heb ik dus ook niet.

Wat betreft eten geven, dat doe ik nooit met de twee samen. Zoonlief onbewaakt of zelf met de handen vol in zijn eetstoel achterlaten is geen optie, want die zou er gewoon uit kruipen. Dus ofwel moet zoonlief wachten ofwel moet baby wachten (wat pijnlijk is en waardoor zoonlief wat sneller gedaan moet hebben met eten :wink: )

Wat hier nog wel eens lukt tijdens de BV:

* zoonlief opdrachten geven: haal eens een zakdoekje om je neusje af te vegen, smijt dit zakdoekje eens in de vuilbak, ... En dan uitvoerig verbaal belonen.
* hem iets laten doen 'waarvan hij denkt dat het niet mag'. Zo mag zoonlief tijdens de BV in mijn notitieboekje (uren + kant BV, annekdotes,...) kliederen met de bijhorende stylo. En dan geeft hij mij opdracht om dingen te tekenen (paardje, auto,...), dat lukt meestal nog net met 1 hand, als ik ten minste mijn rechter hand vrij heb :lol:
Of de wasspelden uiteen halen, zodat ik die dan gespeeld boos opnieuw kan ineen prutsen
* heel veel tegen hem babbelen, ook als hij uit het zicht is
* van je hart een steen maken als hij tijdens de BV een driftbui krijgt (bv omdat je niet kan meekomen of omdat hij zijn zin niet krijgt) en rustig tegen hem proberen te babbelen en hem uit te leggen dat kleine broer jou ook nodig heeft
* je kalmte bewaren als hij kattenkwaad uitsteekt terwijl je BV geeft (keukenkasten leegmaken en zo), maar toch steeds klaar staan om kleine broer in zijn parkwieg te 'gooien' als grote broer echt gevaarlijke dingen gaat doen :wink:
* hem afleiden door bv te vragen waar zijn politie-auto is, of waar zijn diertjes zijn, dan gaat hij die zoeken om er trots mee terug te komen en om er dan samen met mij mee te spelen
* ik geef BV in de zetel en vraag dan vaak of kleine broer en mama een kus en knuffel mogen hebben. En dan vraag ik vaak ook aan grote broer waar de oogjes/oortjes/handjes/voetjes,... zijn van kleine broer en van mama en van zoonlief
* zoonlief helpt ook mee met het geven van de vit D druppels en van de Colikind (flesjes/lepel aangeven en vervolgens het gevulde lepeltje helpen in het mondje steken van kleine broer)

Voor de rest probeer ik ook wat vaker écht met hem te spelen als kleine broer slaapt(vroeger was ik meer tijdens het huishoudelijk werk met hem bezig, nu ga ik echt op de grond bij hem zitten).
Ik neem zoonlief alleen mee om boodschappen te doen.
TV kijken bewaren we meestal voor tijdens het koken.

nathalie v
Berichten: 2976
Lid geworden op: 16 april 2009, 19:54

Bericht door nathalie v » 28 november 2011, 13:37

Hupsakee, ineens nog wat mama's erbij met de combinatie peuter-baby! De tips zullen nu wel binnenstromen! :) :wink:

Chapeau voor jullie allemaal zenne! In theorie lijken de tips goed en ergens zelfs een beetje logisch, maar de praktijk is waarschijnlijk wel wat anders en hangt van zoveel af he.

Sterretje
Berichten: 12336
Lid geworden op: 18 december 2007, 15:11

Bericht door Sterretje » 28 november 2011, 14:01

Echt, voor je 't weet valt alles op z'n plooi... af en toe eens stoom komen aflaten helpt!
en ik dook af en toe een half uur in de badkamer als papa thuis kwam, met een doos chocola en een goed boek! Doen hoor!!

t is toch zo genieten uiteindelijk. je peutertje zal zich wat aanpassen, 't hangt wel enorm af van het karatker en de wilskracht...

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 29 november 2011, 11:54

Aha, veel tips!! :D Geweldig, bedankt dames.

Kvoel me alleen even een vreselijke slapjanus omdat mijn peuter nog vier dagen naar de creche gaat (en de andere drie dagen is papa ook thuis). Ik worstel al met het uurtje 's morgens en de twee uurtjes 's avonds. :oops:

Kvind het allemaal heel knap dat jullie dat kunnen, maar gaan jullie daar echt niet aan onderdoor? Eerlijk zijn nu hé. Kvind het echt heel erg zwaar, al is het maar een paar uurtjes. En hoe haal je je slaaptekort in overdag met een peuter thuis? Het middagdutje van de oudste valt hier gegarandeerd samen met de voeding van de jongste (de enige dan van de dag die lang kan duren).

Om even te verduidelijken een gemiddelde nacht bij ons gaat zo (Natalie niet meelezen :wink: ):

20u oudste naar bed
20u30 jongste drinkt uitgebreid (een uur) => 21u30.
De jongste is dan nog een uur aan het "kreften" en valt dan meestal wel in slaap => 22u30, mama kan gaan slapen, de gouden uurtjes... Tot een uur of 24u... Tijd voor de eerste nachtvoeding, één uur.
Tegen twee uur is de oudste zeker al eens wakker geweest, gaan troosten
Tweede nachtvoeding rond 3u
4u de oudste nog eens gaan troosten
slapen tot 6u, ochtendvoeding en opstaan, de dag begint.

Ik slaap al vier weken max 2 uur aan een stuk... Tis nu al middag en ik heb nog altijd niet kunnen slapen, omdat de jongste het te bont maakt, en dan is de peuter niet eens thuis.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 28 gasten