binnenlandse adoptie

Adoptie Forum
Plaats reactie
ingske001

Bericht door ingske001 » 1 februari 2011, 11:45

Hopelijk komt deze wet er binnenkort toch nog door.

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/m ... 0/1.878999

Inge

Hanne.lore

Bericht door Hanne.lore » 1 februari 2011, 21:10

Tja, dat zou mooi zijn.

We zouden een actie moeten opzetten.

H.

ingske001

Bericht door ingske001 » 1 februari 2011, 22:04

Ja idd Hanne.Lore. Wij hadden vorige week donderdag dus ook Jo Labens die de uitleg gaf, en die zei dus ook van als iemand een minister kent die deze wet erdoor zou krijgen. Maar ze zijn er ondertussen al 15 jaar mee bezig om de wet erdoor te krijgen, dus vrees ik dat het niet voor binnenkort zal zijn. Spijtig genoeg.

Inge

E+P

Bericht door E+P » 2 februari 2011, 8:48

Dat zou inderdaad een zinvolle wetgeving zijn zowel voor de biologische moeders, de kinderen als de wensouders.

Hoewel, misschien vinden sommige kinderen het niet leuk dat ze later geen enkele lijn hebben om terug in contact te komen met hun biologische moeder.

Maar dat is misschien het enige nadelige ten opzichte van alle miserie die anders gecreeërd wordt in pure wanhoop bij sommige vrouwen (ik denk maar aan zeer late abortussen, kindjes die ten vondeling worden gelegd op straat of nog erger...).

Hanne.lore

Bericht door Hanne.lore » 2 februari 2011, 21:54

Even toch verduidelijken.

In Frankrijk kun je volledig anoniem bevallen. Een kind kan dan nooit of te nimmer contact opnemen met de biologische moeder.

Daar ben ik niet zo voor te vinden.

In België is er al verschillende keren een wetsvoorstel
geweest voor discreet bevallen.

Discreet wil zeggen dat later het kind wel nog informatie zal kunnen opvragen over zijn biologische moeder, misschien zelfs onrechstreeks contact vragen.

Discreet wil ook zeggen dat de biologische moeder in haar papierwinkel niet steeds opnieuw geconfronteerd wordt met het feit dat ze een kind heeft afgestaan.
Ze zal het dus voor mensen in haar omgeving makkelijker verborgen kunnen houden.

Daar ben ik wél voorstander van. Het verzoent de belangen van de biologische moeder met die van het kind.

Het straffe aan het verhaal is dat het blijkbaar weer een communautaire kwestie is.
Waalse politici zouden liever het Franse systeem overnemen.
Vlaamse politici willen discreet bevallen toelaten.

En dus gebeurt er niks. Vreselijk eigenlijk.

Wordt een beetje afgezaagd.

We zouden een briefschrijfcampagne moeten opstarten, maar dan in een modern kleedje.
Iemand een idee voor een slogan die op een postkaartje past?

Hanne.lore

Bericht door Hanne.lore » 2 februari 2011, 21:55

Enfin, misschien is het niet gepast dat wensouders* actie ondernemen. Of wel?

* Even toevoegen, daar reken ik mezelf ook toe.
Laatst gewijzigd door Hanne.lore op 3 februari 2011, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.

ingske001

Bericht door ingske001 » 3 februari 2011, 18:32

Ik ben ook net zoals jij Hanne Lore voor discreet bevallen, zodat het kindje later toch nog op zoek kan gaan naar informatie. Ik weet eigenlijk ook niet hoe we het beste een minister ofzo kunnen bereiken met onze vraag om de wet discreet bevallen erdoor te krijgen.

Ingske

L***

Bericht door L*** » 25 maart 2011, 17:24

hallo allemaal,

ik was gisteren op de 2de infosessie 2011 voor binnenlandse adoptie in Gent. ik was positief verrast. het interesseert ons enorm.
er was wel ont-zet-tend veel volk (de organisatoren verwachtten niet zoveel volk, mensen stonden recht en zo), ook na de pauze, dus dat belooft niet veel goeds voor de wachtlijst... maar ja, een nummer hebben we al, dus daar valt niet veel meer aan te veranderen.
ook gisteren spraken ze over een wachttijd van 3-4 jaar gemiddeld voor heterokoppels. holebi dan 4-5 jaar. maar ja gemiddeld, dus dat kan 2 jaar zijn, maar ook 6 jaar natuurlijk...
wij gaan alleszins door.
ook met buitenlandse adoptie, maar als je de recente verhalen daar volgt, is het toch ook om moedeloos te worden.
zou zelfstandige adoptie nog ergens lukken???

groetjes en heel veel succes allemaal

ingske001

Bericht door ingske001 » 25 maart 2011, 20:50

Hey L***,

In januari bij de 1ste infosessie was er dus ook veel volk zodat er mensen moesten recht staan, onder de pauze zijn er wel een aantal koppels opgestapt, zodat daarna wel iedereen kon zitten. Tot wanneer hebben jullie tijd om je papier terug te sturen? Is dat ook 1 april? Hopelijk weten we dan eind april ons nr voor de wachtlijst voor de cursus. Het zal idd lang wachten zijn, maar dat weten we hé. Ik denk eerder dat het 5 jaar zal duren, omdat ik vrees dat wij omdat wij ons pas in december hebben aangemeld niet voor 2013-2014 op cursus zullen mogen gaan. Hopelijk gaat het allemaal toch iets sneller hé.

groetjes
Ingske :wink:

L***

Bericht door L*** » 26 maart 2011, 12:49

tja, ik vrees ook 5 jaar. maar ja, elke maand die passeert is eentje dichterbij é?
wij moeten ons papier ook voor 1 april opsturen. ga dat dus snel moeten doen!
ben heel benieuwd naar ons nr op de wachtlijst. want als er in januari ook al zo'n grote opkomst was...
houden we elkaar op de hoogte?
groetjes

ingske001

Bericht door ingske001 » 26 maart 2011, 13:02

Hey L***

Ja hoor, vind het leuk om elkaar een beetje op de hoogte te houden. Wanneer hebben jullie je aangemeld bij kind en gezin? Wij dus pas in december en wij waren toen het 201ste koppel dat zich had aangemeld in 2010. Dus is niet echt verwonderlijk dat er op allebei de infosessies zoveel volk was. Maar zoals ik al zei zijn er tijdens de pauze bij ons al een aantal koppels vertrokken. Ik hoop toch dat we tegen eind april ons nr weten voor de cursus. Dan staan we toch alweer (een klein) stapje verder hé.

groetjes

clio

Bericht door clio » 26 maart 2011, 14:38

hey,ik ben clio en ik was daar ook in gent donderdag,toen hij zei dat er veel gaan afvallen,had ik zo een gedacht van:ja er zijn er door de jaren heen veel afgevallen,maar ik heb zo het gevoel dat bij onze cursus niemand gaat stoppen,we zullen de volledige wachttijd moeten wachten pf,ik heb nr 164 en heb me in oktober ingeschreven ingske,groetjes clio

ingske001

Bericht door ingske001 » 26 maart 2011, 16:37

Hey Clio,

Denk dat jij dat ook was die op het forum buitenlandse adoptie al iets geschreven had hé. Ik heb nog een vraagje voor jou. Jij zei dat je al eens bij adoptiebureaus geïnformeerd had en dat jullie alleen Gewenst Kind en Roeselare konden kiezen omwille van de leeftijd. Had jij ook bij de Mutsaard geïnformeerd of niet? Omdat ik ook al gelezen had dat die vroeger ook 40 jaar als max leeftijd hanteerden, maar nu het dossier per dossier bekijken. Omdat als wij 5 jaar moeten wachten dan zijn wij dus ook 45 en 43.

groetjes

clio

Bericht door clio » 27 maart 2011, 10:04

hey ingske,ja dat ben ik :lol: waarom moet jij 5jaar wachten denk je? bij de mutsaard mag je nie boven de 40j zijn,maar msschn ist veranderd omdat ze het nu dossier per dossier bekijken he,ik hoop zo dat de helft afvalt,en dat het dan voor ons vlugger gaat he,eigenlijk is het niet eerlijk,in belgie is er geen wet ivm de leeftijd en toch zijn er een paar die daar wel een leeftijd op plakken,en ik ben zeker dat men ventje al die jonge gasten gaat overleven,zen overgrootvader en grootvader zijn bijna 100j geworden!!! oke dat wil niks zeggen,maar tis toch een sterk ras :wink: en men vent is eind de veertig,zooooo oud is da nu toch ook nie en ik ben 35j,ik hoop zo dat ze er geen spel gaan over maken :cry: groetjes clio

L***

Bericht door L*** » 27 maart 2011, 18:05

heihei,
clio, ik vind het vreemd dat ze over leeftijd zouden struikelen. de man donderdag zei toch duidelijk dat er geen leeftijdsgrens is?? en er zouden maar 2 bureaus zijn die dat zien zitten boven de 40??? mijn ventje is ook al 41. ik 'nog maar' 33. waarom kijken ze altijd naar de oudste partner?
wij hebben ons pas in januari aangemeld.
ik heb net de ingevulde papieren gemaild/opgestuurd. ben echt benieuwd waar dit pad ons gaat leiden.

clio, zou het kunnen dat jij degene bent naast wie we zaten in de wachtzaal bij dr decleer voor de laatste TP? toen vertelde je nog dat je de tel van TP'en wat was kwijtgeraakt en dat je 1 mk had gehad op al die beurten na een reis in Egypte. is ook deze poging mislukt? bij ons dus ook... wij gaan wel nog (even) door. ik blijf hopen. maar intussen loopt gelukkig onze wachttijd voor adoptie ook al.
ik dacht trouwens t zelfde: wat als er dit keer niemand afvalt? iedereen leek zo geïnteresseerd... dat wij weer de pechvogels zouden zijn? :shock: maar nee, zo mogen we niet denken.
gaan jullie ook de buitenlandse procedure doorlopen? voor jullie kan het niet zeker clio? voor ons ook voor sommige landen moeilijk. vooral omdat we ook neit getrouwd zijn. en met de situatie in ethiopië op dit moment lijkt het ook niet echt ideaal é?

bon, fijne avond, geniet nog van het zonneke!

Plaats reactie