Uitleg over bevalling aan kleuter

Plaats reactie
Muse
Berichten: 572
Lid geworden op: 19 januari 2014, 22:51

Uitleg over bevalling aan kleuter

Bericht door Muse » 24 mei 2014, 13:29

Effe situatie schetsen: wij hebben een pienter zoontje van 3,5 die over alles moet zitten nadenken.

in januari is mijn nicht bevallen en toen zat hij al met hopen vragen: waarom moet ze in het ziekenhuis zijn, ze is niet ziek en de baby ook niet, ... Die baby zat in haar buik, hoe is die daar uit gekomen?
Toen vertelde ik hem dat ze daarvoor naar het ziekenhuis moest omdat de dokters die baby daar konden uithalen. Toen was dat voldoende antwoord.

In februari heb ik een icsi-behandeling gehad en is hij meegegaan voor de terugplaatsing (we hadden geen babysit, aangezien we het geheim wilden houden). Toen vertelde mijn man hem dat ze een baby'tje in mama's buik hadden gezet. De kleine pagadder was helemaal excited en ik heb zijn enthousiasme wat getemperd door te zeggen dat het nog maar een zaadje was en dat het misschien kon groeien tot een baby, want ik heb tussen hem en deze tp, 4 mislukte icsi's gehad en wou hem de zware teleurstelling besparen. Hij begreep dat ook helemaal.
Het is deze keer gelukt en ons ventje is megatrots dat hij grote broer gaat worden. Hij vraagt elke dag hoe groot te baby nu al is.
Maar nu blijft hij ook vragen hoe die baby uit de buik gaat komen. Hij fantaseert er op los: maar vooral denkt hij dat ze me gaan opensnijden, wat natuurlijk wel zou kunnen, maar ook toch niet verwacht.
Ik wil niet liegen tegen hem, maar vind het nu toch wel vroeg om uit te leggen hoe het gaat gebeuren...

Zijn er dames met ervaring in deze zaak? Hoe hebben jullie dit aangepakt?

nogeenkeer
Berichten: 1443
Lid geworden op: 6 juli 2011, 11:49

Re: Uitleg over bevalling aan kleuter

Bericht door nogeenkeer » 26 mei 2014, 10:18

De mijne was "slechts" 2j9m toen kleine broer geboren werd. Ik had een geplande keizersnede en tegen kabouter hebben wij gewoon gezegd dat de dokter een sneetje in mama's buik zou halen om de baby eruit te nemen. Case closed :wink:
In jouw geval, goh, ik zou gewoon in kindertaal proberen uit te leggen wat de opties zijn. Dat normaal de baby tussen mama's beentjes tussenuit komt maar als het babytje niet met zijn hoofdje eerst wil of te moe is dat de dokter dan een sneetje zal maken in mama's buik om de baby ff te helpen.

Muse
Berichten: 572
Lid geworden op: 19 januari 2014, 22:51

Re: Uitleg over bevalling aan kleuter

Bericht door Muse » 26 mei 2014, 21:12

Ik denk niet dat hij daar genoegen gaat mee nemen en als ik al die richting uitga, dan gaat hij beginnen doorvragen en ik vind hem echt nog te jong om alles al te weten...
Ik vind dit echt moeilijk.

Ahiha
Berichten: 1093
Lid geworden op: 26 januari 2010, 19:49

Re: Uitleg over bevalling aan kleuter

Bericht door Ahiha » 27 mei 2014, 7:13

De vraag is enkel hoe de baby uit de buik komt? Dan kan je zeggen 'door het speciale babygaatje. Mama's hebben een pipi-gaatje, een kaka-gaatje en een baby-gaatje.' (en is totaal niet liegen. Normaal nemen ze daar wel genoegen mee niet.) En nee, papa's hebben geen babygaatje. ;-)
Over opensnijden zou ik nikske zeggen. Zo luguber idee ook voor die kindjes he.

Muse
Berichten: 572
Lid geworden op: 19 januari 2014, 22:51

Re: Uitleg over bevalling aan kleuter

Bericht door Muse » 27 mei 2014, 14:25

Ja dat kan misschien nog wel.
Over dat opensnijden is hij zelf al beginnen fantaseren... Idd luguber, dus wil ik hem een alternatief geven, zonder in detail te moeten gaan. Niet simpel.

valentijn
Berichten: 559
Lid geworden op: 29 juli 2011, 18:54

Re: Uitleg over bevalling aan kleuter

Bericht door valentijn » 30 mei 2014, 16:00

Wij zijn daar vrij open in. Ik heb een dochtertje en wij hebben veel diertjes o a geiten. Ze heeft hier lammetjes zien maken en geboren worden. Dus wij hebben dan ook gewoon geantwoord dat de baby uit mama haar "preutemientje ( zo noemt ze dat) komt. Gezien het een spoedsectio is geworden bij haar zusje heeft ze de wond deftig bekeken ( ze kent het idee van bij de koeien in de buurt) en is ze vrij trots dat ze elk hun eigen uitgang uit mijn buik hebben gevonden :D
Of waarvoor " den buiten" toch allemaal goed is he

cicimoi
Berichten: 10
Lid geworden op: 31 augustus 2016, 14:44

Re: Uitleg over bevalling aan kleuter

Bericht door cicimoi » 11 oktober 2016, 15:05

mijn dochter had het helemaal zelf uitgedokterd. Ze heeft een programma gezien met zwangere vrouwen en ze zegt dat kindjes uit de "poep' komen, meer nog... alles wat in de buik zit komt uit de poep. En als de buik stuk gaat, dan maakt de dokter die gewoon.

Ze zat er niet zo ver naast, dus heb ik het zo gelaten :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten