Ik heb de voorbije weken al wat meegelezen op het forum hier omdat we onderzoeken in de MM aan het doen waren, maar nu we echt gaan starten met de behandeling zou ik graag hier mijn verhaal even doen.
Ik ben 28 jaar en mijn man en ik zijn sinds de zomer 2016 aan het proberen om zwanger te geraken van ons eerste kindje. Ik was al een tijdje daarvoor gestopt met de nuvaring en kreeg de eerste maanden regelmatig mijn menstruatie (cyclus van 27 dagen), maar sinds de zomer plots heel onregelmatig (cyclussen tussen 22 en 48 dagen) samen met wat andere klachten. Dankzij een oplettende huisarts bij de gynaecoloog terechtgekomen, die mijn klachten gelukkig serieus nam. Verschillende bloedonderzoeken toonden aan dat mijn FSH te hoog (1x 16 en 1x 18) en mijn AMH (0,31) te laag is voor mijn leeftijd. Diagnose: vervroegde menopauze. Dit wil zeggen dat ik voor mijn 40e in de menopauze zal zijn en dat ik nu al op weg ben daarnaar. Het valt moeilijk te voorspellen hoelang dit proces nog duurt, dit kan 2 jaar zijn of nog 10 jaar... Maar zeker is wel dat ik een verminderde eicelreserve heb voor mijn leeftijd. Het nieuws kwam natuurlijk heel hard aan en meteen spookten er allerlei doembeelden in mijn hoofd over nooit kinderen hebben etc...
'Gelukkig' lijken alle andere factoren wel in orde te zijn: schuimecho toonden open eileiders en het zaad van mijn man is zeer goed. Wij hebben dus wel nog een (verminderde) kans om spontaan zwanger te worden, maar de gynaecoloog wil daar niet op wachten en onnodig (kostbare) tijd verliezen. Daarom starten we binnenkort meteen met IVF. Maar ze zei er ook wel bij dat we moeten afwachten hoe/of ik op de hormonen zal reageren, aangezien mijn FSH hoog is en ik een beperkte eicellenvoorraad heb. Hoop dus echt dat IVF toch zal werken voor mij.
Zijn er nog vrouwen met een gelijkaardige situatie die ervaringen willen delen? Liefst positieve ervaringen natuurlijk, maar andere verhalen zijn zeker ook welkom, ik moet realistisch blijven ook...
En verder vind ik vooral de onzekerheid aan het begin van dit 'avontuur' zo moeilijk. Zal de IVF werken voor mij? Zal ik ooit eigen kinderen hebben? Hoeveel pogingen hebben we daarvoor nodig? Allemaal vraagtekens natuurlijk. Hoe gaan jullie met die vragen om?
Hopelijk vind ik hier op het forum wat steun tijdens de behandelingen, maar daar ben ik wel zeker van eigenlijk

En iedereen succes met komende/gaande behandelingen!