Bericht
door K'tje » 22 oktober 2009, 13:12
Amai, ik heb jullie berichten met tranen in m'n ogen zitten lezen...
Waarom, pfff, eigenlijk mag je jezelf die vraag niet al te vaak stellen...
Ik ben er ook van overtuigd dat m'n vriend en ik hier allebei ooit sterker uit gaan komen, we zijn zoveel "rijker", gewoon door alles wat we samen al meemaakten. (en jammer genoeg is dat niet alleen ons ferti-probleem en het verlies van Laura*)
Maar toch, op sommige dagen kan ik zo niet denken. Ik ben ook vaak jaloers op mensen bij wie het allemaal vanzelf gaat, en vergelijk dan onze miserie met die van anderen. Dat is natuurlijk fout, iedereen heeft problemen, en je eigen ding is altijd het ergste.
Maar soms wou ik dat mensen gewoon eens konden voelen hoe het is voor ons.
En dan heb ik het zowel over onze lange lijdensweg naar een zwangerschap, als over het grootste verlies van ons leven.
Ik wens het niemand toe, echt echt niet. Maar moest er een manier bestaan om eventjes, heel eventjes, in iemands schoenen te staan, dan zou ik toch wel enkelen weten aan wie ik mijn schoenen wil aanbieden. Gewoon, zodat ze in de toekomst misschien twee keer zouden nadenken voor ze ons kwetsen met goedbedoelde dooddoeners.
Want niet zomaar zwanger worden wordt nog veel te vaak afgedaan alsof het niks is. Terwijl het verschrikkelijk zwaar is.
En ja, het taboe op de behandelingen is inderdaad al veel kleiner. Maar tegelijk krijg je dan vaak reacties als "oh, maar ik ken iemand die via IUI/IVF/ICSI zwanger geworden is, dat zal wel lukken, wees gerust".
En daar zijn wij niks mee.
In mijn persoonlijk geval ook, iedereen wenst ons vlug een ander kindje toe, alsof ons eerste nooit bestaan heeft. En omdat ik al eens zwanger ben geweest, "zal het wel vlug terug lukken".
Maar wat als het onze enige kans was? Wat als onze komende pogingen nooit meer slagen?
Over een leven zonder kinderen denk ik liever niet na, ik mag er gewoon niet aan denken, ik zou de zin van m'n leven echt moeten zoeken vrees ik...
En adoptie, dat hebben we nog niet echt besproken. Zijn we wel opgewassen tegen de beproevingen die dat met zich mee zal brengen?
Waarschijnlijk wel, maar toch...