Ik ben recent geopereerd in het UZ door professor Koninckx aan diepe endometriose (denk ik toch, in elke eierstok één cyste en een nodule op de ligamenten van mijn baarmoeder in de Douglasholte).
Ik moest de dag voor de operatie (operatieve laparascopie dmv oa laser) binnengaan en dan vijf liter afwisselend laxeermiddel en gewone vloeistof drinken... Dat hoop ik nooit meer te moeten doen want dat was allerminst aangenaam. 's Ochtends voor de operatie kreeg ik nog een lavement (gewoon water) zodat alles zeker proper was. Met het dieet moest ik al beginnen vanaf vrijdag en sinds zaterdagnamiddag mocht ik niets meer eten.
De operatie zelf is goed verlopen maar achteraf ben ik er niet goed van geweest. Ik ben ook wel tenger en naar het schijn kan ik mede daardoor slecht tegen narcose en al die middeltjes (en in de recovery werd ik twee maal gesedeerd omwille van pijn op de borst en benauwdheid waarvoor ik mezelf had rechtop gezet... bleek dus achteraf dankzij een vpk. van de afdeling dat ik plat moest liggen omwille van de ingeblazen lucht die anders die druk gaf, en de recoverydokters leken dat dus niet te weten waardoor ze me onnodig die sterke medicijnen gaven wat ik wel héél shockerend vond voor een ziekenhuis als het UZ.
Op dat vlak was het dus allesbehalve een goede ervaring en de dagen erna was ik er ellendig aan toe.
Normaal zou ik vijf tot zeven dagen moeten blijven na de operatie maar heel plots mocht ik de vierde dag erna al met ontslag. Ze vonden dat ik beter was en ik greep de kans. Maar bij nader inzien vond ik dat ontslag te vroeg en heb ik mezelf te veel geforçeerd (waardoor zij dachten dat ik gewoon wel weer oké was).
Nu moet ik nog zoveel mogelijk liggen tot de komende maandag en vanaf dan mag ik rustig aan weer wat beginnen rond te lopen.
Verder heb ik een hef- en betrekkingsverbod voor zes weken, evenals ziekteverlof tot dan. Daarna volgt een controle dus ik ben eens benieuwd want over mijn fertiliteit wilden ze na mijn operatie geen uitspraken doen

(terwijl het daarvoor een goed nieuws verhaal was, maar anderzijds kende de dokter die me iedere dag kwam zien mijn dossier niet dus laten we hopen dat het daaraan ligt ...).
Ik had eigenlijk niet verwacht dat de operatie gezien zou worden als zwaar of zwaar zou zijn, maar blijkbaar is het dat wel. Maar op zich valt het allemaal mee... Het is even afzien maar het is ook weer rap voorbij ... (achteraf is dat makkelijk gezegd natuurlijk).
En één voordeel... de pijn na de operatie is véééééééééééééél minder dan de pijn van de endometriose zelf.
Enfin, de operatie is dus goed, maar qua nazorg vond ik het beneden peil (let wel: sommige verpleegkundigen zijn zeer goed, maar sommige waren daar eerder nalatig/lui vond ik al weet ik dat hun werk heel zwaar is) voor wat je kan verwachten van het UZ. Anderzijds heb ik wel patiënten gezien die heel goed gevolgd en behandeld werden dus ik heb pech gehad denk ik, en als je daar opmerkingen over maakt worden ze nog minder enthousiast dus ja ... een beetje een vicieuze cirkel zeker?