Sara1987 schreef: ↑7 oktober 2020, 9:31
Ik ben echt aan het aftellen naar de volgende afspraken (16/10 endocrinoloog, 19/10 intake kraamzorg, 23/10 20 weken echo). Ik voel mijn kindje vooral 's morgens, als ik even tijd heb voor ik moet opstaan, af en toe een bemoedigende 'tik' geven. Dat is dus vooral in het weekend.
Momenteel wel wat ongemak, misschien beginnende blaasontsteking? Ik weet niet goed hoe ik dat moet herkennen, heb dat nog nooit eerder voor gehad.
Moet 'gelukkig' maandag voor bloedafname langs de huisarts, dan kan ik in één keer bevragen van wat dit symptomen zijn (stekende, meestal kortdurende pijn rechts, en ook, behalve bij het plassen, ook vaginaal/urinebuis ook steekjes). Voor de rest ben ik erg moe, moe, moe. Heb wel vanaf volgende week maandag heel oktober de maandagen verlof genomen, om wat extra te kunnen recupereren (en af en toe ook eens iets in orde te kunnen brengen voor de 'mini').
Ik heb er nu een beetje spijt van dat ik niet tussendoor een extra echo heb gevraagd, maar dat heeft naar mijn aanvoelen op 2 weken van de 20-weken echo niet veel zin om dit nu nog effe snel te proberen te doen. Ze hebben het volgens mij sowieso erg druk in de praktijk, ik denk dat er nu ook meer mensen kiezen voor een consultatie in de privé-praktijk in plaats van in het ziekenhuis.
Groetjes,
Sara
Hoi Sara,
Ik heb op 16 weken een urinestaal moeten laten controleren bij de gynaecoloog. Dat was perfect in orde, maar een week later kreeg ik ineens continu het gevoel van aandrang te hebben om te plassen. Echt ieder half uur. Uiteraard moest ik dan amper, maar het voelde telkens erg dringend.
Normaal kan je een blaasontsteking herkennen aan frequente aandrang, pijn of branderig gevoel bij plassen (vooral de laatste druppels) en krampachtige klachten.
Een blaasontsteking tijdens de zwangerschap kan heel atypisch verlopen, maar heeft meer kans op complicaties (opstijgende infectie naar je nieren), wat niet zo goed is voor jou noch je baby. Het kan leiden tot harde buiken etc.
Naar aanleiding van mijn klachten heb ik dezelfde dag nog gebeld naar mijn huisarts, direct een staal binnengebracht en daar werd al direct een dipstick test uitgevoerd. Die was negatief, dus ik mocht nog wachten op de volledige uitslag alvorens antibiotica op te starten, maar ik kreeg wel al een voorschrift mee. Een blaasontsteking tijdens de zwangerschap moet altijd behandeld worden.
De kweek bleek negatief te zijn, dus wellicht had de baby diezelfde dag een positiewissel doorgemaakt. Na 1 dag waren mijn klachten ook voorbij, dus ik hoefde dat telefoontje naar de dokter eigenlijk niet meer te doen om dat zeker te zijn, maar ik word graag gerustgesteld over zulke dingen. De gynaecoloog zei gisteren ook dat ik goed gehandeld had. Zeker omdat een blaasontsteking soms veel minder herkenbaar is tijdens de zwangerschap of omdat we er zekere kwaaltjes bij nemen denkende dat het ligt aan de groeiende baarmoeder.
In jouw geval, zou ik niet wachten tot volgende week maandag. Bel eens naar je huisarts? Misschien willen ze ook direct een staal laten analyseren of kunnen ze je geruststellen dat je klachten wellicht niet wijzen op een blaasontsteking. Liever een keertje te veel bellen en voorzichtig zijn, dan op spoed belanden met een nierinfectie omdat je te laat gehandeld hebt.
Good luck! Ook bij de endocrinoloog binnenkort!
Gr,
Fie