IUI-clubje

IUI Forum
mich75

Re: IUI-clubje

Bericht door mich75 » 7 februari 2021, 11:08

Sproetje schreef: ↑
6 februari 2021, 17:00
Hey meiden

Vandaag dag 16. Follikelmeting: Links speelde weer verstoppertje en het deed nogal pijn om ze te vinden ook. Daar niets. Rechts was de follikel gegroeid tot 15mm. Echt niet veel dus. Dan maar bloed getrokken. Ik dacht dit zal nog te vroeg zijn, die follikel is nog veel te klein. Maar niets is minder waar... morgenochtend moet ik gaan voor de inseminatie, terug zonder pregnyl. Ik vroeg of dit wel ok was met zo’n kleine follikel en ze zei dat de follikel rijp is, dat mijn oestradiol nog nooit zo hoog stond en dat mijn LH 53 staat en dat een teken is dat ik een piek heb.
Ik heb er toch weer gemengde gevoelens bij. Is dit wel ok zo’n kleine follikel? Ondanks de positieve woorden van iedereen heb ik het gevoel dat het een reden heeft waarom de pogingen mislukken en dat die kleine follikels de reden zijn.
Nuja aan de andere kant heb ik wel het vertrouwen dat de gynaecologen wel weten wat ze doen en ze mij niet zouden laten komen moesten ze niet overtuigd zijn dat mijn eisprong eraan komt en dit een volwaardige poging wordt.

Ik ben een beetje kwijt wie nu nog bezig is met IUI en waar in de cyclus jullie zitten? Hoe gaat het bij jullie?

Groetjes

Sproetje
Om te beginnen zijn er heel wat gynaecologen die niet weten waarmee ze bezig zijn als het fertiliteit betreft. Er zijn hier enorm veel verhalen te vinden waar van je mond soms openvalt.
Er gebeuren echt vaak dingen waardoor je gewoonweg niet eens een kans krijgt, maar vaak weet je dit niet of kom je het pas achteraf te weten.

IUI heeft een slaagkans van 10-15%, dus er is meer kans dat het niet lukt dan wel en als het dan niet lukt wil dat niet zeggen dat er iets fout is gelopen.

Nog een beetje info: een follikel moet normaal min 18mm zijn om een rijp eitje te hebben, bij IUI wacht men meestal tot de follikel 20-24mm is om zeker een rijp eitje te hebben, maar als je lichaam zelf al naar een eisprong gaat kan het zijn dat de follikel kleiner is en de inseminatie eerder plaatsvindt.

Een follikel met een eitje geeft een oestradiol van 200-600, als je meerdere follikels hebt ligt de waarde hoger. Het kan dus zijn dat je een hoge oestradiol waarde hebt doordat er meerdere follikels zijn, maar dat de eitjes nog niet rijp zijn.
Als je oestradiol zijn piek bereikt begint het LH te stijgen en heb je een 24u later de LH-piek en dan weer na 24u je eisprong.

Als je twijfels hebt moet je dat zeker met je gyn bespreken, als deze poging niet zou lukken want misschien zit alles wel helemaal goed.

Sproetje

Bericht door Sproetje » 7 februari 2021, 13:25

Bedankt allemaal voor de bemoedigende woorden. Heb het nodig want het verliep niet zoals ik het in mijn hoofd had. Veel stress gehad. Ik was een kwartier te vroeg omdat ik tijdig wou vertrekken met de sneeuw en het vriesweer. Om 9u was ze daar met het staal. Ze zei dat ik nog even moest wachten want dat de dokter er nog niet was. Het werd 9u15, 9u30 en om 9u35 was ze eindelijk gearriveerd en mocht ik me klaarmaken. Uiteindelijk dus pas geïnsemineerd rond 9u45. In begon al te stressen want dat staal stond daar al... ik heb ook geen idee wanneer dit ingebracht moet worden om goed te zijn. Ik dacht al bij mezelf van jah.. weer poging omzeep hè want die zaadjes zijn mss al aan het doodgaan nu.. :-s nuja. De inseminatie zelf is vlot verlopen. Buiten dat ze wellicht even iets geraakt heeft want ik had een mini beetje bloed als ik ging plassen daarstraks. En het neep ook heel erg toen ze het inbracht. Ik hoop dat het deze keer raak is. Vandaag rustdag, lekker warm in het zeteltje met een dekentje.

Als het niet lukt dan zal ik extra uitleg vragen aan mijn
fertiliteitsarts. Ik heb ze sinds de testen niet meer gezien (telkens andere dokters en assistenten bij echo en inseminatie) en ik moest na 3 mislukte pogingen sowieso terug op gesprek.

@lore ja moet vervelend zijn met al die symptomen van de pregnyl. Die van mij ligt nog steeds in de frigo. Nog niet moeten gebruiken. Nog even een weekje op je tandenbijten en dan kan je testen. Succes! Ik duim mee!

@LeRo veel succes!

@jena. Ook de 3de poging hier, veel succes!!
Lesbische relatie - geen gekende medische problemen
Dec 20 - Jun 21: 6 x IUI Neg
Sept 21: ICSI 1: 16 eicellen - 13 bevrucht - 9 embryo’s (OHSS + Freeze all)
Nov 21: Tp 1.1 (niet doorgegaan)
Mei 22: poging 2 Tp 1.1 Miskraam
Sept 22: TP 1.2 💙🍀 31/05/23

Jena

Bericht door Jena » 7 februari 2021, 19:23

Oh, ik zou graag ook nog eens willen spreken met fertiliteitsarts. Maar lijkt er precies niet meer van te komen sinds behandeling en ervoor ook niet veel tijd mee gehad. Ik zit in Jette..heb hiernet het e book 'is your body baby friendly' aangeschaft, weet niet of het een goede keuze was om aan te kopen. Weer wat meer info en onzekerheden :|
Jan 2019: missed abortion 8w
4xIUI: 1 bioch zw w5
3Pu's: 8 tp's
ECD: 1.1 bioch. 1.2 zw mei '23🐣

Jena

Bericht door Jena » 8 februari 2021, 12:04

@sproetje: laat ons ervan uitgaan dat het geen kwaad kon dat het daar even lag, anders hadden ze daar echt wel iets aan gedaan. Maar snap dat je op die moment wel denkt van 'hoe lang duurt dat hier? Moet dat niet zo snel mogelijk erin?'
Jij hebt dus ook nog niets extra moeten nemen. Ik ook niet maar vraag me soms af of ik niets nodig zou hebben. Vorige twee keren voelde ik nooit iets na inseminatie. Is wel normaal en zal bij velen misschien zo zijn, maar heb niet de indruk dat er een innesteling laat staan bevruchting gebeurd..maar ja hoop erin houden en afwachten.

michellefee2020

Bericht door michellefee2020 » 8 februari 2021, 17:09

Sproetje.

Tegen mij werd gezegd toen ik het ook zo lang vond duren na ik het staal had opgehaald dat het nog een uur goed blijft en ingebracht kan worden. Dus daar hoef je je geen zorgen over te maken maar ik begrijp je frustratie want voor je gevoel is het niet fijn.
Start 2017.
juli 2020.. 6x iui negatief.
Februari 2021 start icsi..

17 maart - tp blasto🤞🍀 positief ❤
16 april 1e echo.. kloppend hartje ❤
12 weken echo goed ❤
15 weken - het word een meisje 💖

Sproetje

Bericht door Sproetje » 8 februari 2021, 17:17

Jena schreef: ↑
8 februari 2021, 12:04
@sproetje: laat ons ervan uitgaan dat het geen kwaad kon dat het daar even lag, anders hadden ze daar echt wel iets aan gedaan. Maar snap dat je op die moment wel denkt van 'hoe lang duurt dat hier? Moet dat niet zo snel mogelijk erin?'
Jij hebt dus ook nog niets extra moeten nemen. Ik ook niet maar vraag me soms af of ik niets nodig zou hebben. Vorige twee keren voelde ik nooit iets na inseminatie. Is wel normaal en zal bij velen misschien zo zijn, maar heb niet de indruk dat er een innesteling laat staan bevruchting gebeurd..maar ja hoop erin houden en afwachten.
Jena,

Nee nog niets van medicatie. Ik heb tot tegenstelling tot jou al vanalles gevoeld. De eerste keer eerst zeurende buikpijn na de inseminatie, dan even niets, dan begon er 7 dagen na de inseminatie weer buikpijn, opgeblazen en misselijkheid. En nog vanalles waarvan ik dacht jah zo heb ik me nog nooit gevoeld. Dit zal raak zijn en dan uiteindelijk niets. En dan vorige maand ook weer zeurende buikpijn 9 dagen voor mijn voorspelde menstruatie, en steekjes rondom mijn rechter eierstok.. dan was ik overtijd en en had negatief getest. Heb dan niet meer een tweede keer durven testen en 3 dagen na mijn voorspelde menstruatie kreeg ik ineens toch mijn maandstonden. Echt heel vreemd allemaal. Allemaal dingen die ik nog nooit eerder voelde. Dus ik denk dat er wel vanalles gaande was in mijn lijf en zo niet dan kan m’n lijf mij wel heel erg voor de gek houden... waar zit jij in je cyclus? Groetjes

Sproetje

Bericht door Sproetje » 8 februari 2021, 17:20

michellefee2020 schreef: ↑
8 februari 2021, 17:09
Sproetje.

Tegen mij werd gezegd toen ik het ook zo lang vond duren na ik het staal had opgehaald dat het nog een uur goed blijft en ingebracht kan worden. Dus daar hoef je je geen zorgen over te maken maar ik begrijp je frustratie want voor je gevoel is het niet fijn.
Ok oef. Dan ben ik wel wat gerust gesteld nu. Dank je. Laat ons hopen dat het 3de keer goeie keer is 🙂 na gisteren heel de dag in het zeteltje gelegen te hebben en me niet zo best te voelen, voel ik me vandaag veel beter. Had veel buikpijn en voelde me precies wat ziekjes/koortsig. Zou van m’n eisprong kunnen zijn denk ik. Blij dat het vandaag beter is 🙂 op naar de testdag!
Groetjes

Martha1

Bericht door Martha1 » 8 februari 2021, 18:03

@Sproetje
Ik vroeg me de eerste keer ook af hoe ze dat staal lang genoeg 'goed'/warm houden. Toen zat ik op de inseminatiedag te wachten om binnen te gaan, en zag ik een man in labojas een thermosfles binnenbrengen in het kabinet. Ik dacht, wat een rare gewoonte om zo koffie naar je collega's te brengen. Toch liever een vers kopje, nee? Ik keek dus nogal vreemd op toen even later bleek dat het staaltje van mijn vriend daarin zat. Hihi.

@Jena
Oh jee, de titel van dat boek klinkt al een beetje semi-'beschuldigend'. Ik kan verkeerd zijn hoor! Maar laat je er alleszins niet door uit je lood slaan. Er is zoveel op de markt en soms lijkt het wel of eender wie wat kan schrijven over dit topic, soms zonder de nodige achtergrond... Zelf luister ik naar een heel leuke (Engelstalige) podcast: BFN (big fat negative). Grappig duo, zijn heel genuanceerd en laten zich goed informeren door fertiliteitsartsen en ervaringsdeskundigen. Ik vind er alleszins troost in ofzo.

@Mich75
Wat fijn dat je zoveel concrete info kunt geven. Zie, daar heeft een mens wat aan :). To the point! Merci!

Succes aan iedereen die aan het wachten of heropstarten is! Houd moed!!

Ik mag overmorgen voor bloedname. Ik heb voor het eerst nog geen spotting of ms (hout vasthouden). Verder helemaal geen symptomen. De spanning stijgt :). Vind het heel moeilijk om aan iets anders te denken. Nog twee keer slapen...

Jena

Bericht door Jena » 8 februari 2021, 18:29

@martha: spannend!! Ik duim voor jou mee! Bedankt voor de tip van de podcast, zal eens horen. Geen symptomen, wil niets zeggen. Het is dus absoluut mogelijk dat er misschien positief nieuws volgt.

@sproetje: klinkt idd wel dat er vanalles gebeurd. Lijkt wel goed dat je lichaam reageert. Bij mij niet tenzij op de dag zelf. Nu ik heb ook wel geen pijn tijdens mijn maandstonden en buiten mijn pijnlijke of gevoelige borsten voel ik ook niet dat ze er aankomen. Vele vriendinnen hebben krampen enz, heb ik nooit. Da's dan soms ook weer een zegen..

Momenteel dag twee opstart derde iui..

Jena

Bericht door Jena » 8 februari 2021, 18:32

mich75 schreef: ↑
7 februari 2021, 11:08
Sproetje schreef: ↑
6 februari 2021, 17:00
Hey meiden

Vandaag dag 16. Follikelmeting: Links speelde weer verstoppertje en het deed nogal pijn om ze te vinden ook. Daar niets. Rechts was de follikel gegroeid tot 15mm. Echt niet veel dus. Dan maar bloed getrokken. Ik dacht dit zal nog te vroeg zijn, die follikel is nog veel te klein. Maar niets is minder waar... morgenochtend moet ik gaan voor de inseminatie, terug zonder pregnyl. Ik vroeg of dit wel ok was met zo’n kleine follikel en ze zei dat de follikel rijp is, dat mijn oestradiol nog nooit zo hoog stond en dat mijn LH 53 staat en dat een teken is dat ik een piek heb.
Ik heb er toch weer gemengde gevoelens bij. Is dit wel ok zo’n kleine follikel? Ondanks de positieve woorden van iedereen heb ik het gevoel dat het een reden heeft waarom de pogingen mislukken en dat die kleine follikels de reden zijn.
Nuja aan de andere kant heb ik wel het vertrouwen dat de gynaecologen wel weten wat ze doen en ze mij niet zouden laten komen moesten ze niet overtuigd zijn dat mijn eisprong eraan komt en dit een volwaardige poging wordt.

Ik ben een beetje kwijt wie nu nog bezig is met IUI en waar in de cyclus jullie zitten? Hoe gaat het bij jullie?

Groetjes

Sproetje
Om te beginnen zijn er heel wat gynaecologen die niet weten waarmee ze bezig zijn als het fertiliteit betreft. Er zijn hier enorm veel verhalen te vinden waar van je mond soms openvalt.
Er gebeuren echt vaak dingen waardoor je gewoonweg niet eens een kans krijgt, maar vaak weet je dit niet of kom je het pas achteraf te weten.

IUI heeft een slaagkans van 10-15%, dus er is meer kans dat het niet lukt dan wel en als het dan niet lukt wil dat niet zeggen dat er iets fout is gelopen.

Nog een beetje info: een follikel moet normaal min 18mm zijn om een rijp eitje te hebben, bij IUI wacht men meestal tot de follikel 20-24mm is om zeker een rijp eitje te hebben, maar als je lichaam zelf al naar een eisprong gaat kan het zijn dat de follikel kleiner is en de inseminatie eerder plaatsvindt.

Een follikel met een eitje geeft een oestradiol van 200-600, als je meerdere follikels hebt ligt de waarde hoger. Het kan dus zijn dat je een hoge oestradiol waarde hebt doordat er meerdere follikels zijn, maar dat de eitjes nog niet rijp zijn.
Als je oestradiol zijn piek bereikt begint het LH te stijgen en heb je een 24u later de LH-piek en dan weer na 24u je eisprong.

Als je twijfels hebt moet je dat zeker met je gyn bespreken, als deze poging niet zou lukken want misschien zit alles wel helemaal goed.
Waaw, veel kennis van zaken!

mich75

Bericht door mich75 » 8 februari 2021, 20:53

Jena schreef: ↑
8 februari 2021, 18:32

Waaw, veel kennis van zaken!
Die heb ik vergaard door jaren in de mmm te zitten en geen info te krijgen.

Door hier op het forum te zitten begon ik te beseffen dat er in mijn eerste zh dingen soms toch anders liepen dan het hoort. Door dan uiteindelijk te veranderen van zh heb ik pas echt ontdekt wat voor fouten ze hebben gemaakt.

Wij hebben nooit IUI gedaan en zijn ineens met ICSI gestart, maar wij hebben ongeveer alles gedaan en meegemaakt wat mogelijk is.

Zij die hier al langer zitten weten ondertussen wel dat ik me overal een beetje kom 'moeien' en raad geven. Ik hoop op die manier toch een aantal dames wat leed te kunnen besparen.
2010: start kinderwens
2014: start mmm​
03/15: overstap Jette ​ 08/15 start icsi-d
03/17: dochter (icsi-d 6)​ 12/17: start brusje
09/18: start ecd
06/19: twins
11/20: start brusje
01/22: dochter
01/23: start brusje --> onverwacht einde verhaal 😭😭😭

Lore1

Bericht door Lore1 » 9 februari 2021, 7:52

@martha: Ik kan het gemist hebben maar op welke dag zit je nu? Heb je zelf al een zwangerschapstest gedaan? Spannend dat je morgen bloedafname hebt, hopelijk positief nieuws!
Start 2019
Jan 2021: IUI 1 - neg
Maart 2021: IUI 2 - neg
April 2021: IUI 3 - neg
Mei 2021: IUI 4 - positief! ❤️
Natuurlijk zwanger van brusje - uitgerekend mei 23 ❤️

Martha1

Bericht door Martha1 » 9 februari 2021, 8:58

Lore1 schreef: ↑
9 februari 2021, 7:52
@martha: Ik kan het gemist hebben maar op welke dag zit je nu? Heb je zelf al een zwangerschapstest gedaan? Spannend dat je morgen bloedafname hebt, hopelijk positief nieuws!
Vandaag is dag 13 na de inseminatie. Ik ga niet zelf testen, want heb op dag 7 na de IUI een tweede injectie Pregnyl gezet, omdat ik heel korte luteale fases had tot nu toe... (dit is de derde IUI voor ons). De Pregnyl heeft alleszins al geholpen om dat te verlengen :) Maar maakt het nu extra spannend natuurlijk!
Het is zo fijn dat we hier zo voor elkaar duimen! Ik voel me een pak minder alleen in dit 'gevecht'. <3

LeRo

Bericht door LeRo » 9 februari 2021, 9:37

Amai, Martha, spannende momenten nu, he?
Nog geen tekenen van de ms, dus kan het goed zijn dat het gelukt is deze keer, he?
Ik duim voor u!!!

Ik ben gisteren naar de fertiliteitsarts geweest.
Ik had gehoopt dat ik nu elke dag Gonal-F mocht spuiten. 3 jaar geleden mocht dat en dan had ik 2 follikels. Nu telkens maar één... Maar de arts zei dat hij dat risico niet wou lopen (omdat er dan kans is op een tweeling en dat is niet verantwoord voor een alleenstaande vrouw....) Bovendien verdubbellen 2 folikkels de kans niet. Het is maar een fractie meer kans dat het lukt, blijkbaar....
DUS alweer om de 2 dagen spuiten!
Ik heb daar (alweer) geen leuk gevoel bij....
Maandagochtend moet ik opnieuw op controle. Ook daar maak ik me wat zorgen over... Dan is het al dag 10 van mijn cyclus. Ik word meestal al op dag 10 of 11 geïnsemineerd....
Achteraf was ik kwaad dat ik niet aan de arts vroeg om toch vroeger te mogen komen!

Hoe gaat het voor de rest met jullie??? De meesten zitten nu in de wachtweken zeker?

@ Jena, ben jij al terug op controle geweest?
IUI aug 2020 - neg
IUI sept 2020 - neg
IUI okt 2020 - neg
IUI dec 2020 - neg
IUI dec2 2020 - neg
IUI jan 2021 - neg
IUI feb 2021 - neg
ICSI april 2021 - zwanger

Lore1

Bericht door Lore1 » 9 februari 2021, 11:04

Martha1 schreef: ↑
9 februari 2021, 8:58
Lore1 schreef: ↑
9 februari 2021, 7:52
Vandaag is dag 13 na de inseminatie. Ik ga niet zelf testen, want heb op dag 7 na de IUI een tweede injectie Pregnyl gezet, omdat ik heel korte luteale fases had tot nu toe... (dit is de derde IUI voor ons). De Pregnyl heeft alleszins al geholpen om dat te verlengen :) Maar maakt het nu extra spannend natuurlijk!
Het is zo fijn dat we hier zo voor elkaar duimen! Ik voel me een pak minder alleen in dit 'gevecht'. <3
Ooh vandaar! Dan zou je test sowieso positief zijn natuurlijk maar hopelijk is het dat ook echt (los van de pregnyl).
Start 2019
Jan 2021: IUI 1 - neg
Maart 2021: IUI 2 - neg
April 2021: IUI 3 - neg
Mei 2021: IUI 4 - positief! ❤️
Natuurlijk zwanger van brusje - uitgerekend mei 23 ❤️

Plaats reactie